شناسه خبر: ۳۳۸۲
بازدید: ۸۶۵
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

پیگیری مشکلات کتابخانه مرکزی مشهد در کمیسیون اصل ۹۰

 

ketab

حجت الاسلام پژمان فر با اشاره به مسببان ۲۰ سال تأخیر این پروژه فرهنگی هشدار داد

ساخت، تخریب، بازسازی، نمای مجدد، به وســعت بزرگی گذشت دو دهــه و… این روایت خلاصه ای از داســتان کتابخانه مرکزی شهر است! حــالا درســت از اولیــن خبــر راه اندازی کتابخانه مرکزی شهرمان دو دهه می گذرد! کتابخانــه ای که این روزها بــه یک رویداد بزرگ تاریخی تبدیل شده است. اتفاقی کــه هــر از گاهــی در دوره جدید مدیریتی افراد مرتبط، خبرســاز و دوباره به دست فراموشی سپرده می شود. این در حالی اســت که همه ما ازیک طــرف با جملات و واژه های آشنایی از دوران کودکی مان که در خاطرمان نقش بسته است، رو به رو هستیم، جملــه ای، مانند (کتاب، دوســت مهربان است) و بعدها که بزرگ تر شدیم، آموختیم کتابخوانی و وجود کتابخانه های بســیار در هر کشوری می تواند نشانی از فرهنگ بالای آن کشور باشــد و از طرفی حالا مانده ایم با کابخانه ای که ساخت آن قدمت ۲۰ ساله دارد و هنوز به مرحله بهره برداری نرســیده، بخشــی از آن تخریب و دوباره نوسازی شده است و علامت های سؤال و تعجب بسیار که براستی هزینه چندین میلیاردی معطل مانده و هدر رفت بیت المال را پاسخگویی هست؟ از این رو با حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، نماینده دوره های نهم و دهم مجلس شورای اســلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شــورای اســلامی درباره کتابخانه مرکزی مشهد که ســرانجامش در هاله ای از سکوت باقی مانده است گفت وگویی انجام داده ایم تا نظر و پیگیری نماینده مردم مشهد را نیز در خانه ملت جویا شویم.

 بهره برداری از پروژه کتابخانه مرکزی مشهد پس از گذشــت دو دهه هنوز در هاله ای از ابهام مانده اســت، در این خصوص به عنوان نماینــده مردم در مجلس چه نظری دارید؟

– یکی از مسایل بســیار مهم که مانند یک غده چرکین در شهری که شهر فرهنگی هم
هســت متأسفانه وجود دارد، همین ناتمامی پروژه احــداث و افتتــاح کتابخانه مرکزی شهرمان مشهد است. به هرحال چیزی که مــا داریم در این فضا مشاهده می کنیم، پاسکاری های چند طرفه مسؤولان این حوزه است. به نظر من واقعیت این است که ما از ردیف های اعتباری دیگری در ارتباط با راه اندازی این پروژه باید استفاده می کردیم و می توانستیم این کار را تاکنون به پایان برسانیم، مانند ماده ۱۸ ، اما متاسفانه اجرای کار به نحوی بوده اســت که امروز با این وضعیت غریب روبه رو هستیم.

باتوجه به اینکه این ســاختمان هنوز به مرحله بهره برداری نرســیده به مرحله تخریب رسیده است و حتی دوباره بازسازی شده، در این میان مقصر چه کسی است و این همه هدررفت بیت المال، با مقصر چه برخورد قانونی و جدی شده است؟

بــه باور مــن باید پاســخگوی اصلی این موضوع، اســتاندار باشــد، زیرا متولی اصلی
در اقدامات اجرایی استاندار است که باید به این مسأله توجه کند، اما به باور من مشکل در جای دیگری اســت، به نظر من در بحث فرهنگ وقتی وارد می شویم نه تنها مباحث فرهنگ در اولویت اول قــرار ندارد، بلکه در رده پایین و شاید خارج از اولویت قرار داشته باشد.  متأســفانه اطلاعاتــی کــه دارم، بســیار نگران کننده است و باید دستگاه های نظارتی پاســخ دهند و به نظرمن باید عملکردها را بررسی کنند. من سؤالم از استاندار این است که کدام گزارش داده شــده اســت تا دراین خصوص دستگاه های قضایی برخورد کنند؟ یکی باید گزارش دهد. به هرحال موضوع کتابخانه مرکزی از طریق مجلس نباید حل شود، اما اگر به این نتیجه برســیم که مســؤولان ذی ربط به این مهم جــدی نمی اندیشــند، از طریــق مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را به صورت جدی پیگیری می کنیم.