شناسه خبر: ۶۳۹۲
بازدید: ۳۷۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۲ خرداد ۱۳۹۷

پژمان‌فر در گفتگو با شبستان: موانع قانونی برای توسعه برنامه‌های مساجد را از بین بردیم

حجت الاسلام پژمان فر رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان، در پاسخ به این سوال که مجلس شورای اسلامی برای تقویت کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یک پایگاه قرآنی مهم چه برنامه‌هایی دارند؟ گفت: ما در خصوص تقویت مساجد برنامه‌هایی را داریم و حتی بنده طرحی را در مجلس ارائه کرده‌ام زیرا مساجد یکی از مکان‌های مهم در جهان اسلام است و ما نباید اشتباهات چهار دهه گذشته را تکرار کنیم.

وی ادامه داد: ما در طول این چهاردهه مساجد را تقویت نکردیم و ظرفیت آن را بالا نبردیم و از این پس باید مسجد را به عنوان بزرگترین کانون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی ورزشی در راس فعالیت ها قرار دهیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: متاسفانه امروز مساجد ما تنها به یک نمازخانه تبدیل شدند و باید از این موضوع عبور کنیم و علاوه بر نماز به سایر فعالیت‌ها از جمله فعالیت های قرآنی بیشتر بپردازیم، رسول اکرم(ص) در بنای مسجد همه ظرفیت‌های از جمله اختلافات خانوادگی، حل پیمان‌ها و بسیاری از نیازهای مردم را در مساجد برطرف کردند.

حجت الاسلام پژمان‌فر یادآور شد: ما امروز باید فضای ورزشی را برای مردم در مساجد تامین کنیم و بگذاریم مردم و خانواده های آنها به مساجد بیایند، در واقع هرکسی فعالیت خود را اعم از اجتماعی، ورزشی، آموزشی و مهارتی و حتی قرآنی بخواهد انجام دهد اگر با محور مسجد باشد، اینها تضمین خواهد شد.

وی در خصوص موانع قانونی و بودجه‌ای برای این اقدامات نیز گفت: برای رفع این موانع ما قوانین را در نظر گرفته‌ایم، البته در بخش بودجه هم ما مشکلی نداریم، زیرا مساجد را مردم تا به امروز اداره کردند و از این پس هم منوال به همین شکل خواهد بود، زیرا ما در کار مردم دخالت کنیم یک ناهماهنگی ایجاد خواهد شد.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در بسیاری از موارد باید وارد کار شود زیرا مهندسی کارهای فرهنگی با این مجموعه است، البته در مورد مساجد ما یک توسعه کمی، ساخت مساجد و پشتیبانی را داریم اما ما در مورد بخش نرم‌افزاری امکان دخالت را نداریم.

البته یک بحشی از قوانین ما در شورای نگهبان تایید نشده و به خاطر مخالفت دولت با بار مالی آن برگشته و به دنبال رایزنی هستیم تا با کمک دولت بتوانیم این مشکل را حل و نهایی کنیم.