شناسه خبر: ۶۲۰۰
بازدید: ۹۹۷
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۸ اسفند ۱۳۹۶

پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات: نمی‌گذاریم پروژه کتابخانه مرکزی حتی یک روز تعطیل شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی که صبح دیروز در جریان بازدید از پروژه ناتمام کتابخانه مرکزی مشهد که پس از گذشت ۲۲ سال از آغاز به کار همچنان ناتمام مانده است، اظهار کرد: در راستای تامین منابع ساخت این پروژه ما در مجلس پیگیری‌های زیادی را انجام دادیم و در خارج از مجلس نیز این فرایند را دنبال می‌کنیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی ادامه داد: من در دیدار با وزیر ارشاد مسائلی را مطرح کردم و بنا شد که به نحوی برخورد شود که این پروژه در ادامه دچار تعطیلی نشود.

پژمانفر تصریح کرد: در همین راستا چند پیشنهاد مطرح شد از جمله آنکه شهرداری مدیریت این پروژه را به عهده بگیرد و خود نیز آن را به پایان برساند. و این موضوع در قبال مطالبات نهاد کتابخانه‌ها از شهرداری صورت بپذیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دیگر نیز این است که استانداری در این زمینه ورود پیدا کند و موضوع را به نتیجه برساندالبته آن چیزی که برای ما اهمیت دارد ادامه پیدا کردن ساخت پروژه است تا انشاالله در ادامه شاهد آن باشیم که این مجموعه به زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: اولویت اول ما در خصوص این مجموعه راه‌اندازی، تجهیز و مورد استفاده قرار گرفتن این مجموعه بزرگ است و سایر مسائل در اولویت بعدی قرار دارد.

پژمانفر گفت: ما مساله پرداخت دیون پیمانکار را نیز پیگیری خواهیم کرد تا انشاالله این موضوع نیز موجب لطمه به پیمانکار نشود. البته امروز شرایط عمومی کشور به نحوی است که بسیاری از پیمانکاران شرایط خاصی را تجربه می‌کنند که امیدواریم با مساعدت‌های مسئولان شرایط به نحوی رقم بخورد که برنامه این پروژه به خوبی به نتیجه برسد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آن چیزی که ما نگران آن بودیم تعطیل شدن این پروژه بود و خوشبختانه امروز این نگرانی مرتفع شده است و کار ساخت و ساز آن از سر گرفته شده و امیدواریم که به زودی شاهد راه‌اندازی این مجموعه باشیم.

وی با بیان اینکه این پروژه مدت پنج ماه به دلیل معوقات مالی آن تعطیل بود، بیان کرد: با پیگیری‌های که صورت گرفت مساله برطرف شد و امروز شاهد ازسر گیری روند ساخت وساز در پروژه هستیم که این موضوع برایمان دلگرم کننده و امیدوار کننده است و امیدواریم که طبق نظر پیمانکار در صورت تامین اعتبارات تا پنج ماه آینده شاهد راه‌اندازی پروژه باشیم.

پژمانفر اضافه کرد: در کنار برنامه ساخت و ساز بنای کتابخانه مرکزی ما بحث تجهیز و بهره‌برداری از کتابخانه مجموعه را نیز دنبال می کنیم و امروز بسیاری از ملزومات کتابخانه مرکزی مشهد از جمله حدود ۳۰ هزار جلد کتاب و امکانات مربوط به کتابخانه تهیه شده و به محض تکمیل پروژه ساختمانی به این مجموعه منتقل خواهد شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تامین این منابع خود فرایندی زمان‌بر است و از همین رو ما آن را به صورت موازی پیگیری می‌کنیم تا در زمان صرفه‌جویی شود و ما با حداقل زمان ممکن شاهد ورود این کتابخانه به چرخه کتابخانه‌های مشهد باشیم.

وی گفت: آن چیزی که ما به صورت جدی به دنبال آن هستیم آن است که با کسی در زمینه مصالح شهر تعارف نداشته باشیم ضمن آنکه از تمام تلاش‌های صورت گرفته تشکر می‌کنیم اما برای به نتیجه رسیدن این پروژه حتما پیگیری های خاصی را انجام خواهیم داد.

پژمانفر تصریح کرد: ما هم اکنون یک میلیارد تومان بودجه ملی را برای آماده به کار مجدد این مجموعه جذب کرده‌ایم و در آینده نیز این مسیر را پیگیری خواهیم کرد اما به طور کلی باید اشاره کنیم که راه‌اندازی با کیفیت این مجموعه اولویت اصلی ما است و از همین رو برنامه مشخصی برای ابعاد مختلف این پروژه در نظر داریم که با دقت آن را پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: باید تلاش شود تا منافع پیمانکار نیز به نحو احسن تامین شود تا این مجموعه با سرعت زیادی به سمت تکامل حرکت کند و ما شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص سپردن اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی به شهرداری با توجه به اراده شهرداری مشهد برای مدیریت این مجموعه‌ها، عنوان کرد: این موضوع یک مساله چند وجهی است که یک وجه آن به اخذ یک تصمیم بزرگ ملی در خصوص نظام جامع شهری بر می‌گردد که براساس آن بسیاری از اختیارات یک شهر در دست شهردار آن قرار می‌گیرد.

پژمانفر خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به یک تصمیم کلان کشوری و قانون‌گذاری‌های متعدد دارد تا مدیریت امور به شهرها سپرده شود و تهران صرفا نظارت‌گر بر امور شهرها باشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر فقط شهرداری برخی کلانشهرهای کشور می‌توانند نهاد کتابخانه‌ها را مدیریت کند و شهرداری اکثر شهرهای کشور حتی در تامین هزینه‌های روزمره خود نیز دارای مشکلات زیادی هستند و از همین رو تصویب قانونی برای سپردن مدیریت نهاد کتابخانه‌ها به شهرداری‌ها ممکن است سبب تضیع حقوق کتابخانه‌ها شود.

وی عنوان کرد: جنس شهرداری‌های امروز کشور ما فرهنگی نیست و این شهرداری‌ها غیر از شهرداری‌هایی هستند که در نظام جامع شهری به آن اشاره شده و حتی مدیریت آموزش و پرورش را نیز بر عهده دارند. شهرداری‌های امروز ما بیشتر در حوزه هایی مانند نظارت بر ساخت و ساز و فضای سبز توانمند هستند و بنابراین ورود آنها به عرصه فرهنگی، تسهیل‌کننده امور فرهنگی کشور نیست.

پژمانفر بیان کرد: با توجه به جمیع جهات به نظر می‌رسد که اجرای چنین طرحی و سپردن مسئولیت چنین نهادی به مجموعه‌ای مانند شهرداری نیازمند بررسی‌ها و ایجاد شرایط خاص خواهد بود.