شناسه خبر: ۵۵۹۴
بازدید: ۵۱۷
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۱۸ مهر ۱۳۹۶

پژمانفر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی: فیلم‌های توقیفی مسأله دارند

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، برنامه این هفته «فار۳۰نما» با حضور سیدمحمد حسینی(وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس) و احمد نجفی (بازیگر و تهیه‌کننده پیشکسوت سینما) با اجرای محمد نجفی زاده برگزار شد.

حجت‌الاسلام پژمانفر در این برنامه گفت: ما در ارشاد توانستیم افراد را تغییر دهیم اما جریان فکری را نمی توانیم تغییر دهیم. با جابجا کردن افراد مسئله حل نمی شود. جریان فکری ممکن است افرادش را تغییر دهد اما همچنان جریان پایدار است. ما ظرفیت‌های زیادی داریم که خوب استفاده نشده ارشاد می تواند قدم‌های بزرگی را بردارد اما به دلیل روزمرگی و نداشتن چشم انداز مشخص باعث شده ما از پتانسیل ارشاد بهره نبردیم. ما در موضوعات مختلف مثل تئاتر، سینما اسناد بالادستی محکمی نداریم که افقی را مشخص کند.

وی ادامه داد: مجلس جایگاه قانونگذاری و نظارت دارد در حوزه فرهنگ برخلاف وزارت خانه های دیگر که براساس قانون می توانیم مسایل را حل کنیم. حوزه فرهنگ را نمی توان با قانون همه مسایل‌اش را حل کرد. نقش مجلس در حوزه فرهنگ براساس قانون کمرنگ است. شان مجلس نظارتی است و بسیاری تلاش کردند مجلس را در حوزه اجرایی وارد کنند که اشتباه بود.

وی درباره فیلم‌های توقیف شد توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هیچ فیلمی از سوی کمیسیون فرهنگی توقیف نشده است. «خانه پدری» که مد نظر شماست پروانه ساخت گرفت اما براساس پروانه ساخته نشد و مجوز اکران نگرفت. افراد شورا متخصص هستند و ما حرفمان این است شورای دیگری که برای رفع توقیف فیلم‌ها دایر شد باعث تغییر در ضوابط ارشاد است که تذکر دادیم تا مراقبت بیشتر شود و حساسیت داشته باشد. این فیلم های توقیفی مساله دارند و صاحبان آثار گفتند می توانند تغییر بدهند.

پژمانفر افزود: فیلمی که این همه مساله دارد چگونه می تواند مجوز بگیرد. امیدوارم  توانسته باشند تغییر بدهند و مسایل فیلم را حل کنند. نحوه کشته شدن دختر توسط  پدر بسیار شنیع است و بخش زیادی از فیلم را به خود اختصاص می دهد بعد  عموی او برای مطمئن شدن از مرگ دختر میله ای را در قبر فرو می کند.

پژمانفر درباره برنامه مدون صالحی که به مجلس ارائه داد گفت: ایشان در برنامه‌شان تاکید دارند ظرفیت فرهنگ را که مورد غفلت واقع شده فعال کنند. توجه به بخش‌های مختلفی که در حوزه فرهنگی  مثل بیمه هنرمندان، وعده‌هایی دادند که حل کنند. به نظر من وزیر کلیات را مطرح می‌کند که تفاوتی در میان برنامه ارائه شده توسط وزرا چندان نیست. ایشان براساس شرایط موجود کشور و سابقه کاری در معاونت فرهنگی علاوه بر اشکالاتی که وجود داشت، انتخاب شدند. اشکالاتی به آقای صالحی هست  ایشان تازه شروع کرده که باید تلاش کنیم و کمک کنیم بتواند چارچوب های نظام و اسناد بالادستی را اجرا کنند و موفق عمل کند.

حجت الاسلام پژمانفر تاکید کرد: یک پارچگی درارتباط با مباحث فرهنگی بسیار مهم است که هرکسی در جایگاه خودش به دنبال تفکر شخصی و سیاسی اش نباشد بلکه به دنبال تحقق سند بالادستی باشد  ما تا ساختار درستی تبیین نکنیم نمی توانیم درست عمل کنیم.  نگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ وجود دارد باید درست هدایت شود ما فرصت به جوانان ندادیم و جریان مافیایی در فرهنگ و سینما وجود دارد. گاهی وزاری اصلی افراد دیگری هستند. ما باید اصلاح کنیم. انقلاب ما یک جریان فکری و اندیشه ای بود که باید حرف‌هایمان را از جمله سبک زندگی، مسایل اجتماعی و… را با این رسانه به دنبال بزنیم. سینما و فرهنگ یک تریبون است که باید بتوان این حرف ها را منتقل کرد.

پژمانفر در خاتمه صحبت‌هایش تاکید کرد: وزارت ارشاد و ظرفیت آن یک تریبون موثری است که مسایل مختلف را می ‌تواند حل کند باید برنامه داشته باشیم و نسبت به آن جلوی انحرافات را بگیریم. آقای صالحی می تواند کارنامه موفقی داشته باشد و می تواند کارنامه سیاه داشته باشد. باید با یک خطکش موازین و اصولی که رهبری تبیین شده است حرکت کند. اگر برخی تحریم کنند رویش هایی وجود دارد و افرادی هستند که کمک کنند تا منویات رهبری شکل بگیرد.