شناسه خبر: ۶۶۶۲
بازدید: ۱۰۳۲
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

پژمانفر درنشست خبری: خطر ورود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، در نشستی خبری، درباره موضوعاتی از جمله وضعیت فعلی اقتصادی کشور، مشکلات سهامداران پدیده، فعالیت جبهه پایداری و همچنین تجمعات خیابانی نکاتی را مطرح کرد.

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر در این نشست افزایش حجم نقدینگی را از عمده دلایل مشکلات امروز کشور برشمرد و گفت: در ابتدای دولت آقای روحانی حجم نقدینگی کشور کمتر از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود و امروز این رقم به حدود ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که از این میزان نقدینگی، حدود ۱۳۰۰ هزارمیلیارد تومان شبه پول است یعنی سپرده‌هایی که چندسالی است توسط مردم در بانک‌ها گذاشته شده است.

پژمانفر تصریح کرد: امروز اعلام می‌شود روزانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می‌شود یعنی تا پایان دولت میزان نقدینگی کشور به حدود ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این پول‌ها باید در مسیر تولید قرار می‌گرفت و سؤالی که ما از رئیس‌جمهور داریم این است که از این عددی که مردم سپرده‌گذاری کرده‌اند و شبه پول است، چه میزان به سمت تولید رفته است؟ وظیفه دولت این بود که سپرده‌ها را در مسیر تولید قرار دهد که شنیده‌ها حاکی از این است که از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان کمتر از ۵۰ درصد به سمت تولید رفته است و این ضعف دولت را نشان می‌دهد. اگر مردم این سپرده ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومانی را بخواهند از بانک‌ها خارج کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این همان سیلی خواهد بود که بنیان هر جامعه‌ای را می‌تواند بر اندازد، در حالی که این همان فرصتی است که در اختیار دولت بود اما امروز تبدیل به تهدید شده است.

واردات را به عنوان ساده ترین راه انتخاب می‌کنند

نماینده مردم مشهد افزود: یکی از مشکلات امروز ما اخذ تصمیمات لحظه‌ای است که این تصمیمات در برخی موارد به ضرر تولید در کشور تمام‌شده است. سپردن برخی عرصه‌ها به حوزه بازرگانی باعث می‌شود آن‌ها ساده‌ترین راه یعنی واردات را برای تأمین مایحتاج مصرف‌کننده انتخاب کنند و این باعث شده است به بخش تولید ما ضربه وارد شود. لذا لازم است در تدوین و اخذ تصمیمات هماهنگی‌های لازم بین بخش تولید و مصرف در کشور در نظر گرفته شود.

بی انصافی است همه مشکلات اقتصادی گردن دولت انداخته شود

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به بحث وجود پولشویی در کشور اشاره کرد و گفت: دولت باید با همین قوانین موجود جلوی پولشویی را بگیرد و اگر نقص قانونی وجود دارد باید لایحه آن را به مجلس بدهد، اما دولت از همین قوانین موجود هم برای مبارزه با پولشویی استفاده کامل نمی‌کند. اگرچه بی‌انصافی است که همه مشکلات اقتصادی بر گردن دولت انداخته شود اما دولت سکان اجرایی کشور را در اختیار دارد و توقعات از دولت بیشتر است. وی تصریح کرد: امروز جو روانی ناشی از برخی اقدامات یکی از مسائلی است که در کشور حاکم است، مانند بحث ثبت سفارش‌های خودرو که برای همه مردم ممکن نبود و این موضوع باعث بی‌اعتمادی مردم خواهد شد،یا تصمیم بانک مرکزی برای فروش سکه که مشخص بود غیر کارشناسی بوده، یا بحث اعلام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون پشتوانه، یک رفتار کاملاً غیر کارشناسی بوده است.

موافق تجمعات نیستیم اما خواسته مردم حتماً باید پیگیری شود

نماینده مردم مشهد در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت معیشتی مردم و تجمعات صورت گرفته نیز اظهار کرد: ما قطعاً هیچ‌کدام موافق تجمعات کنترل نشده که برخی بخواهند سوءاستفاده کنند نیستیم، البته اعتقادداریم خواسته مردم حتماً باید پیگیری شود و نظام ما بهترین راه را انتخاب کرده و آن‌هم این است که مردم از طریق نمایندگان خودشان در مجلس خواسته‌هایشان را پیگیری کنند.

اولین مقصر تجمعات خیابانی مجلس است

وی تصریح کرد: امروز اگر بنده به عنوان یک نماینده وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دادم و در مجلس خواسته مردم را مطرح می‌کردم، مردم به خیابان نمی‌آمدند. لذا اولین مقصر در تجمعات خیابانی که به وجود می‌آید مجلس است زیرا مجلس نتوانسته است مطالبات مردم را در کشور نمایندگی کند. نمونه آن بحث مؤسسات مالی و اعتباری است که مجلس به‌موقع زبان ملت نشد و این اتفاقات رخ داد. علت آن هم همین بحث سؤال از رئیس‌جمهور درباره مؤسسات بود که دولت اگر به‌جای آن‌همه ظرفیت‌هایی که برای پس گرفتن سؤالات خرج کرد، می‌آمد و به مردم پاسخ می‌داد و برنامه‌های خود را توضیح می‌داد، الان این‌گونه نمی‌شد.

جبهه پایداری پیش از این که یک جریان سیاسی باشد، یک جریان فکری است

حجت‌الاسلام پژمانفر درباره وضعیت جبهه پایداری در استان نیز با بیان این که بنده عضو شورای مرکزی این جبهه در تهران هستم، اظهار کرد: پایداری یک جریان فکری است و دارد کار خودش را انجام می‌دهد اما این که برخی احساس می‌کنند حضوری ندارد به این دلیل است که پایداری پیش از این که یک جریان سیاسی باشد، یک جریان فکری است و برنامه‌های خود را در حوزه‌های آموزشی و تشکیلاتی انجام می‌دهد. اما این که چرا این برنامه‌ها را علنی نمی‌کند باید بگویم؛ ما اعتقادداریم اگر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی جامعه لطمه بخورد، بسیاری از مشکلات پیش خواهد آمد و باید ساختارها اصلاح شود؛ به همین دلیل ما سرمایه خود را به این بخش‌ها منتقل کردیم و دیدیم اگر بخواهیم اعلام کنیم که داریم ‌چنین ظرفیت‌هایی را در جامعه فعال می‌کنیم، هجمه‌های سیاسی به این فعالیت ما در جامعه بالا خواهد رفت به همین دلیل از اقدامات خود در حوزه‌های فرهنگی رونمایی نکردیم و اعلام نمی‌کنیم. قطعاً در دوره‌های سیاسی مانند بحث‌های انتخاباتی فعالیت‌های سیاسی این مجموعه هم دیده خواهد شد.

در «پدیده» همه‌چیز سر مردم شکسته شد

وی درباره مشکلات سهامداران پدیده و عملکرد ستاد تدبیر استان در این باره گفت: بنده رسماً اعلام می‌کنم ستاد تدبیر تنها چیزی که حل کرد مشکلات خودش بود، در پدیده هرکسی یک سهم داشت، مردم هم مانند دیگران سهمی داشتند، اما همه‌چیز سر مردم شکسته شد. پژمانفر افزود: آیا جهاد کشاورزی در زمینه بستر رودخانه‌ای که روی آن ساخت‌وساز صورت گرفت تقصیری نداشته؟ مسکن و شهرسازی یا شهرداری تقصیری نداشته؟ دیگر دستگاه‌های ناظر و متولی سهمی نداشتند؟ اتفاقاً امروز دستگاه‌هایی که مقصر بوده‌اند سهم خود را گرفته‌اند اما مردم به‌حق خود نرسیدند. درواقع پدیده مانند بیماری بود که به زمین خورد و همه ریختند تمام دارایی او را بردند. قرار بود خط های اعتباری به پدیده اختصاص یابد، امروز بیایند بگویند این خط‌های اعتباری کجا رفت؟ لذا به اعتقاد بنده موضوع پدیده هنوز یکی از مسائل اول کشور و استان ماست و مسئولان باید پاسخگو باشند. وی در ادامه درباره عملکرد قوه قضاییه در شرایط فعلی کشور نیز گفت: بنده به گزارش‌های سخنگوها ازجمله سخنگوی قوه قضاییه اعتراض دارم و امروز کسی نباید بیاید بگوید این مشکلات وجود دارد و مفسد فی الارض وجود دارد. درواقع قوه قضاییه باید بگوید چرا تا امروز با مفسد فی الارض برخورد نکرده است و این اشکال قوه قضاییه است. چرا آقای اژه‌ای می‌گوید فلانی مفسد فی الارض است ولی با آن برخورد نمی‌شود؟

روحیه احتیاط برخی نمایندگان به خاطر انتخابات آینده مجلس

نماینده مردم مشهد در این نشست به موضوع لایحه FATF هم اشاره ای کرد و گفت: مشکلات مالی و بحث پولشویی ما با پیوستن به این‌گونه کنوانسیون‌ها حل نمی‌شود، باید ابتدا مشکلات مالی را در داخل کشور برطرف کنیم و نپیوستن به این کنوانسیون بهتر از پیوستن به آن است.حجت‌الاسلام پژمانفر در پاسخ به اظهار نظری درباره کم‌کاری نمایندگان در خصوص تصویب قوانین کارآمد یا اصلاح قوانین مانند قانون انتخابات نیز گفت: مجلس امروز یک نوع روحیه احتیاط در مسائل را به شدت بیش از دولت دارد و آن‌هم بحث مسیر انتخابات است به‌طور مثال در بحث یارانه‌ها ما می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، این یک موضوع جدی است که نماینده‌ای که به مجلس می‌آید از همان ابتدا نگاهش به انتخابات چهار سال آینده است.

تصویب نظام جامع رسانه، معطل اقدام دولت

پژمانفر همچنین با اشاره به وظیفه خطیر خبرنگاران در بازتاب خبرها از این که مجلس نتوانسته است نظام جامع رسانه کشور را به‌صورت قانون در بیاورد عذرخواهی کرد و گفت: علت این موضوع داشتن بار مالی برای دولت است و مجلس هم اگر بخواهد آن را به‌عنوان طرح به تصویب برساند، بخش‌های مالی آن حذف می‌شود و درواقع ارزش چندانی نخواهد داشت، دولت هم حاضر به ارائه لایحه در این زمینه نیست.