شناسه خبر: ۳۲۰۶
بازدید: ۴۳۵
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

وزیر ارتباطات باید استیضاح شود/کنایه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به شورای عالی فضای مجازی

وزیر

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هنگامی که شبکه ملی ارتباطات راه اندازی شود، تمامی کاربران می توانند کار خود را در یک فضا امن انجام دهند اما افرادی هستند که نمی گذرند این امر صورت بگیرد برای همین کاستی ها وزیر ارتباطات باید استیضاح شود.

 

نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد و کلات  در گفتگو با خبرنگار اجتماعی “خبرنگار” در خصوص شایعه پراکنی ها و ناامنی هایی که در جامعه در فضای مجازی وجود دارد، گفت: حاکمیت کشور باید بتواند نقش خود را در همه مسائل حفظ کند و اگر نتواند از اعمال و رفتاری که در جامعه صورت می گیرد، مراقبت کند حقوق مردم ضایع می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مردم در فضای فیزیکی جامعه با توجه به مشاهدات خود نگرانی هایی دارند و نسبت به مسائلی که در آن اتفاق می افتد از حاکمیت انتظاراتی دارند.  درست است که نسبت به خطرات این فضا به خوبی آگاه هستند اما مشکل اینجاست که مردم آسیب های فضای مجازی را باور ندارند و نمی دانند که آثار سوء آن بیشتر از فضای حقیقی است لذا به همین دلیل است که هنوز  یک باور عمومی برای اینکه فضای مجازی کنترل شود به وجود نیامده است.

نماینده مردم مشهد گفت: همانطور که در فضای فیزیکی با رفتارهای غیراخلاقی و رفتارهای تضعیف کننده حقوق مردم برخورد می کنیم در فضای مجازی هم نسبت به این امر باید مراقبت کنیم و سعی شود که این هم به عنوان یک مطالبه درخواست شود.

پژمان فر با ذکر یک مثال بیان کرد : کسی که در فضای مطبوعاتی کار می کند اگر محتوا نا مناسب تولید کند و انتشار دهد  مجموعه نظارت بر مطبوعات به کار آن ها رسیدگی می کند ،اما تنها جایی که متولی ندارد و می تواند خطرات جبران ناپذیری برای جامعه داشته باشد فضای مجازی است و ما می بینیم که در این فضای بسیار مهم یک سری دروغ پراکنی ها و تهمت ها و رفتارهای غیر اخلاقی در برخی موارد تصویرهایی به صورت جعلی یا حتی واقعی انتشار می دهند اما متاسفانه در این زمینه کسی پیگیر و متولی نیست حتی پلیس فتا هم در این زمینه هیچ پیگیری انجام نمی دهد و نسبت به مراقبت این موضوع پرونده ضعیفی دارد.

وی اظهار داشت: همه ی این کاستی ها به این دلیل است که متولی این امر که وزارت ارتباطات می باشد  مصر براین است که از دایره حوزه خود خارج نشود و نه تنها برای حل این موضوع اراده ی خاصی ندارد بلکه ارداه به عکس این موضوع دارد و تلاش می کند این فضا ناسالم و غیرکنترل شده ادامه پیدا کند و فقط به زبان می گوید که ما می خواهیم فیلترینگ هوشمند داشته باشیم و محتواها را کنترل کنیم که به عقیده بنده این یک کار غیر قابل انجام  است و بیشتر شبیه به یک جوک و شوخی می ماند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نشان میدهد که آن ها اراده کامل وآگاهی کافی  به این فضا  را ندارند و تنها چیزی که می تواند این فضا و موضوع را کنترل کند و در دنیا هم این مسئله پاسخ خود را گرفته است و ما از نظر تئوری پرچمدار این موضوع بوده ایم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

پژمان فر تصریح کرد: هنگامی که شبکه ملی ارتباطات راه اندازی شود، تمامی کاربران می توانند کار خود را در یک فضا امن انجام دهند اما افرادی هستند که نمی گذرند این امر صورت بگیرد و وزیر ارتباطات باید استیضاح شود ،هرچند که اگر کنار هم رود اما عقبه های بالاتر از وزیر هم پشت این موضوع هستند و و به دلیل منافع سیاسی و اقتصادی که نسبت به این موضوع دارند نمی گذارند انجام شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با طرح این سوال که شبکه ملی اطلاعات چه کار می تواند بکند، گفت: اولین موضوع این است که این شبکه طبق بیان خودِ آقای روحانی بیش از ۱۰۰هزار شغل میتواند ایجد کند و از نظر بنده در این فضای اقتصاد مقاومتی کشور با مدیریت خوب می توان حدود چند صد هزار شغل برای افراد ایجاد کند.

وی ادامه داد:دومین موضوع ،بحث امنیت است که هر کاربر به آن نیاز دارد، امنیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است که باید کنترل شود، مسئله سوم هزینه ای است که کاربران اینترنت پرداخت می کنند در حال حاضر شاهد آن هستیم که در ایران این هزینه  نسبت به برخی کشورهای دیگر به مراتب شاید ۲۵۰برابر بیشتر باشد. دلیل این اینترنت بسیار گران وبی کیفیت وکند بودن سرعت آن نبود سرورها در داخل کشور است.

نماینده مردم مشهد اذعان داشت: با توجه به اینکه بیشتر زیر ساخت های این امر وجود دارد اما برخی آقایان در وزارت ارتباطات و مدیران ارشد این نهاد به دلیل منافع خود از راه اندازی این شبکه جلوگیری می کنند و نسبت به این موضوع اقدام نمی کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: رسانه ها باید مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنند واقعیت ها را به آن ها نشان دهند و باید تمامی واقعیت های فضای مجازی به صورت مدیریت شده و از طریق مدارس مساجد و مراکز علمی وتمامی کسانی که با مردم در ارتباط هستند آگاه سازی شود و شورای عالی فضای مجازی که امروز خود را به مسائل دست چندم در کشور مشغول کرده است، در صورت تشکیل شدن جلساتش به این موضوع بپردازد.

وی در پایان تاکید کرد: اگرما نسبت به فضای مجازی دور اندیشانه نگاه و دقت کنیم این ناامنی ها در فضای مجازی و آینده ای نه چندان دور، نظام را با همه اجزایش که شامل خانواده، سیستم اقتصادی و صنعتی و تمامی اجزا حاکمیتی را به چالش می کشد .