شناسه خبر: ۱۶۴۶
بازدید: ۴۲۷
تاریخ انتشار: پنجشنبه - ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

نمی توان نسبت به ورود بخش خصوصی در تمام بدنه فرهنگ بی تفاوت بود

5549_orig

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با توجه به سیاست‌های کلی وزارت ارشاد مبنی بر واگذاری امور به بخش غیردولتی و استفاده از ظرفیت‌ها و تواتمندی‌های بخش خصوصی گفت: ورود بخش خصوصی به این عرصه فقط باید به امور اجرایی محدود شود.

نصراله پژمان فر در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خانه ملت اظهار داشت: بحث فرهنگی و سیاست گذاری های این حوزه یک بحث حاکمیتی و با توجه به رویکرد حاکمیت تدوین و برنامه ریزی می شود،‌در نتیجه ورود بخش خصوصی به این عرصه عملا منتفی و غیر اصولی است. اما بخش خصوصی می تواند در امور اجرایی و پروژه ای سهمی از حوزه فرهنگی را دارا باشد و تنها به عنوان مجری، بخشی از امور محوله از سوی سیاست گذاران حضور داشته باشد.
نماینده مردم مشهد و کلات افزود: به عنوان مثال می توان به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد که سخنگوی وزارت ارشاد در این خصوص اعلام کرد یک تجربه جدید و نسبتا موفقی بود که باید در آینده مشکلات موجود آنرا هم برطرف کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه مسلم است واگذاری بخش‌های تصدی‌گری به بخش خصوصی مشکلی ندارد اما  بخش‌های نظارتی و حاکمیتی همچنان باید درحیطه دولت و وزارت ارشاد باشد.
پژمان فر در خاتمه با اشاره به اینکه مقوله فرهنگ تا جایی مهم و حساس است که حتی می تواند زیربنای اقتصاد کشور نیز محسوب شود گفت: در راستای ترویج فرهنگ صحیح است حتی می توان اصلاح الگوی مصرف را نیز رقم زد و در نتیجه به پیشبرد اقتصاد جوامع کمک کرد. پس مطمئنا نمی توان نسبت به سیاست گذاری در این عرصه بی تفاوت بود و بخش خصوصی را در تمامی بدنه فرهنگ وارد ساخت. همانطور که گفتم بخش خصوصی فقط باید در حوزه اجرا به میدان آید و زیر نظر سیساست گذاران فرهنگی کشور فعالیت کنند.
بنا بر این گزارش حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است یکی از سیاست‌های کلی این وزارتخانه واگذاری امور به بخش غیردولتی و استفاده از ظرفیت‌ها و تواتمندی‌های بخش خصوصی است.