شناسه خبر: ۶۲۹۸
بازدید: ۸۸۳
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۶ فروردین ۱۳۹۷

نماینده مردم مشهد و کلات: هیچکدام از موسسات مالی و اعتباری ورشکسته نیستند/ رقم‌خوردن نتایج اشتباه براساس گزارش غلط بانک مرکزی

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر عصر در نشستی که با سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری کاسپین که در مسجد امام حسن مجتبی(ع) خیابان سجاد برگزار شد، با اشاره به اینکه این حق مردم است که بتوانند به مسئولان و کسانی که دست اندرکار هستند، بتوانند مسائل خود را منتقل کنند، اظهار داشت: در “قانون امر به معروف و نهی از منکر” که در سال ۹۴ اصرار داشتیم که پیگیری شود، برخلاف آن چیزی که برخی می‌خواهند قانون را منحصر به مسئله حجاب کنند.

وی افزود: در این قانون می‌خواستیم حق مردم در اعتراض کردن، امر به معروف کردن و نهی از منکر کردن نسبت به همه مسئولان در این قانون مردم حمایت شوند و اجازه داده است تا مردم بتوانند از همه مسئولان حقوق‌شان را پیگیری کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر چه دولت امتناع از اجرای این قانون دارد، اما قانون مصوب است، گفت: اگر ما راه را برای گفتن و انتقال حرف‌های مردم باز نکنیم ممکن است اتفاقات امنیتی رخ دهد و کسانی سوءاستفاده کنند.

پژمانفر بیان داشت: این رفتارهایی که نسبت به مردم در پیگیری مطالباتشان صورت می‌گیرد، کاملا بر خلاف قانون است و قانون برای این رفتارها مجازات را پیش‌بینی کرده است.

وی با بیان اینکه اگر عده‌ای بخواهند از فضای آزاد مطالبه‌گری سوءاستفاده کنند، باید با آنها برخورد شود، ادامه داد: هیچ کسی حق ندارد فضای بسته و دیکتاتوری در کشور ایجاد کند و فضای گفتگو و تعامل را ببندد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با شاره به اینکه بحث‌هایی که در مورد مسائل موسسات مالی و اعتباری مطرح می‌کنیم ناظر به تمام موسسات است، گفت: بعضی از موسسات اشکالات در مدیریت داشتند که در این موارد باید با مدیران این مجموعه‌ها برخورد شود.

پژمانفر متذکر شد: بانک مرکزی باید در همان ابتدای کار ورود پیدا می‌کرد و جلوی این سوءاستفاده‌ها را می‌گرفت و به مردم هم اطلاع‌رسانی می‌کرد.

وی با بیان اینکه باید در ابتدا مشخص شود که مقصر در این قضایا چه کسانی بودند، اظهار داشت: مکرر تکرار کرده‌ام، نه مردم و نه مسئولان حق ندارند از مجرم حمایت کنند و باید با مجرم برخورد قانونی شود، نباید کسی که دسترسی به آن راحت‌تر است را به عنوان مجرم مطرح کنیم و تمام تقصیر را به گردن او بیاندازیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کسی حق ندارد به مردمی که در این موسسات سپرده‌گذاری کرده‌اند توهین کند و تعابیر زشت و زننده و خلاف شرع به کار ببرد، اگر کسی نسبت رباخوار را به کسی بدهد جرم است و در قوانین ما مجازات دارد.

پژمانفر بیان داشت: بر اساس گزارش غلط بانک مرکزی جلسه‌ای تشکیل شد که سران سه قوه برای حل مسئله نشست گذاشتند و مسئله اصلی این است که بر اساس یک صورت مسئله غلط که پیش پای سران سه قوه قرار می‌دهیم، نتیجه نیز اشتباه خواهد بود.

وی یادآور شد: در این جلسه قرار شد دولت بخشی از خط اعتباری را برای این موضوع قرار بدهد و یک مقدار مشکلات را به این شکل به استناد خودشان بر اساس صورت مسئله غلط، آقایان تدبیر کردند، گفتند یک سری از افراد سپرده‌گذاران جزء هستند و به آن‌ها پاسخ بدهیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع از نظر شرعی اشکال داشت، به همین خاطر از رهبری برای این موضوع اجازه خواستند، رهبری هم گفتند اگر جمع‌بندی شما این است که این افراد شرایط سخت‌تری دارند این کار را انجام دهید.

پژمانفر با اشاره به اینکه همه این مراحل بر اساس گزارش کاملا غلط بانک مرکزی اتفاق افتاده است، گفت: گفتیم در مورد این مسئله حرف داریم و با نمایندگان سپرده‌گذاران صحبت کردیم و پیشنهادات متعددی در ارتباط با این موضوع مطرح کرده‌اند.

وی خطاب به بانک مرکزی تصریح کرد: چرا پشت درهای بسته شما به این صورت مسئله رسیدید؟ چرا به این نتیجه رسیده‌اید این مجموعه‌ها ورشکسته هستند؟ به چه دلیل شما به این نتیجه رسیدید که دارایی این مجموعه نمی‌تواند پاسخگوی این نیازها باشد؟ ما را هم در جریان قرار بدهید، تا الآن که با شما صحبت می‌کنم در ارتباط با این مسائل هیچ گزارش مستندی در ارتباط با این نتیجه‌ای که شده صورت مسئله شده و همه تلاش کردند که این مسئله حل شود، به ما پاسخی ارائه نشده، مشکل اینجاست، والا همه به شکلی به مسئله ورود پیدا کرده‌اند تا مسئله را حل کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: ما نظرمان این است که هیچ کدام از این موسسات ورشکسته نیستند، این موسسات از لحاظ دارایی‌هایشان می‌توانستند پاسخگو باشند.

پژمانفر تاکید کرد: یک موسسه را اگر از نظر وسایل و امکانات بخواهیم نصف قیمت، قیمت گذاری کنیم مسلما جوابگوی سپرده‌های ایجاد شده نیست، ما نظرمان این است که قیمت‌گذاری‌ها و کارهای کارشناسی که کرده‌اند منطبق با واقعیت نیست.

وی بیان داشت: سال‌هاست که می‌خواهیم این مسئله حل شود، نهایت وزیر اقتصاد را می‌آوردیم و کارت زردی به وزیر می‌دادیم، وزیر اقتصاد می‌گفت من هیچ نوع ارتباط سازمانی با این موضوع ندارم و ارتباط سازمانی من با رئیس بانک مرکزی مثل ارتباط وزیر جهاد کشاورزی با رئیس بانک مرکزی است و هیچ نوع ارتباط زیرمجموعه بودن نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعضی از نماینده‌ها آمدند طرح سوال از رئیس جمهور را مطرح کردند، گفت: سوال از رئیس جمهور نه کار بدی بوده و نه سیاسی کاری بوده، نه کسی از این مسئله سوءاستفاده کرده، این حق قانونی نماینده‌هاست که بتوانند مسائل خودشان را با رئیس جمهور مطرح کنند و در نهایت رئیس جمهور مسائلی را مطرح کند و بگوید مصلحت کشور این نیست که این مسئله علنی شود، در مجلس مسئله به صورت غیرعلنی مطرح می‌شود.

پژمانفر ادامه داد: اینکه بگوییم حق ندارید از رئیس جمهور سوال کنید خلاف قانون اساسی و اسناد بالادستی نظام است، نمایندگان بر اساس قانون حق دارند که به رئیس جمهور تذکر دهند، از رئیس جمهور سوال بپرسند و حتی رئیس جمهور را استیضاح کنند، که سابقه همه این مسائل را در تاریخ نظام داریم.

وی با اشاره به اینکه در این مسئله داستان تلخی اتفاق افتاد که دموکراسی را در کشور زیرسوال برود، گفت: به همکارانم در مجلس گفتم که چه مسئله‌ای باعث شد شما قانع بشوید که امضای سوال از رئیس جمهور را پس بگیرید، بگویید شاید ما هم قانع شدیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بنده حق قانونی دارم از نمایندگانی که هجمه وارد می‌کنند شکایت کنم و آن‌ را رسانه‌ای کنم، اما از نظر شخصی آن‌ها را به خدا واگذار کرده‌ام و از حق خودم گذشته‌ام اما از حق نمایندگی‌ام نخواهم گذشت.

انتهای پیام