شناسه خبر: ۴۰۰۲
بازدید: ۴۱۹
تاریخ انتشار: شنبه - ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

بخش خصوصی باید مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد

نماینده مردم مشهد در مجلس در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ و تجلیل از فعالان صنعت چاپ که در محل تالار همایش روزنامه قدس برگزار شد در ادامه عنوان کرد: ما هرچه بتوانیم به بخش دولتی تراشه بدهیم و بخش خصوصی و تعاونی‌ها در بحث‌ها جلو بیاوریم موفق تر می‌شویم، به دلیل این‌که بخش خصوصی هم انگیزه و هم توان این را دارد که به بهترین وجه بارهای غلط تصدی‌گری را که دولت‌ها به دوش گرفتند به دوش بگیرد و این مستلزم حمایت است.

وی اضافه کرد: روزی در کشور تمام اتکا ما به نفت بود و نفت را با ظرفیتی بسیار بالایی می‌فروختیم و تمام هزینه‌های کشور را با پول نفت پاسخگو بودیم اما امروزه فرصتی ایجاد شده است که بتوانیم به یکی از آرزو‌های دیرینه خود دست پیدا کنیم و اقتصاد غیر متکی به نفت را تجربه کنیم که برخی این را تهدید تلقی می‌کنند.

پژمان‌فر تصریح کرد: امروزه لایحه بودجه‌ای که آمده است ۳۰ درصد لایحه را بر اساس درآمد نفتی دیده‌اند و ۷۰ درصد باقی مانده بر اساس سایر درآمد‌ها اعم از درآمد‌های مالیاتی و غیره است.

نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: در رابطه با مالیات اگر ما مدیریت مناسبی نداشته باشیم همین موضوعات مالیات می‌تواند چرخه صنعت، خدمات، کشاورزی و تمام فعالیت کشور ما را متوقف کند و اگر مالیات مسیر درست خود را طی کند می‌تواند در هدایت کشور به سمت اقتصاد سالم نقش آفرین باشد.

وی با بیان این‌که مالیات در دنیا یک ابزار درآمد نیست بلکه ابزاری برای هدایت رفتار اقتصادی است خاطرنشان کرد: ما زمانی‌که مالیات را ابزاری برای هدایت رفتار اقتصادی تنظیم می‌کنیم به این معنا است که آن چیزی که مزیت کشور است و باید در ان قسمت سرمایه گذاری کنیم معاف از مالیات می‌شود و برای بخش‌های دیگر مالیات قرار می‌دهیم تا صاحبان صنایع و صاحبان هرم به سمت مبنای اقتصادی که به نفع مجموعه کشور و نظام است متمایل شوند.

پژمان‌فر افزود: برخی از اعداد و ارقامی دکه در حوزه درآمد‌های مالی داریم به نفع چرخه اقتصادی کشور نیست زیرا با رویکرد درآمد زایی تهیه شده است و معافیت مالیاتی برخی صنایع را به طور جدی در حال پیگیری هستیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس عنوان کرد: هفته‌ای نیست که با مسوولین مالیاتی در غالب این‌که افراد و مجموعه‌هایی که در قانون از مالیات معاف شدند ولی از آن‌ها مالیات گرفته می‌شود تماس نداشته باشیم که متاسفانه نتیجه این رفتار، وضع نابسامان بازار و قاچاقی است که در صنعت صورت می‌گیرد و صنایع ما به این نتیجه می‌رسند که اعلام ورشکستگی کنند.

وی گفت: در حوزه نشر و کتاب کشور‌هایی مانند افغانستان بخش قابل توجهی از کتاب‌های خود را از ایران تهیه می‌کردند و سفارش کتاب می‌دادند و ما در این زمینه بسیار فعال بودیم امروزه بسیاری از کشور‌های خارجی حتی در حوزه چاپ کتاب ایرانی جای ما را پر می‌کنند و باید به این مساله توجه کرد.

در ادامه این نشست محمدرضا برازش مدیر کل چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: در خاوررمیانه در حوزه صنعت چاپ از جایگاه پنجم برخورداریم که جایگاه بسیار بالایی نیست، ما در سال‌های قبل حدود سالی ۱۵۰ میلیون جلد کتاب درسی چاپ کرده‌ایم یعنی ۵۰ هزار تن مصرف کاغذ تحریر ما بود و همین حدود کتاب درسی بود که جمعا ۱۰۰ هزار تن می‌شود.

وی افزود: مصرف کاغذ کشور بین یک ونیم تا دو ملیون تن است، در حوزه کتاب و نشریات به دلیل زبان فارسی به جز افغانستان مراودات کمی را با کشور‌های دیگر داریم.

برازش تصریح کرد: در داخل کشور نیز تولیدات روزنامه و نشریات کاهش یافته است که ما باید دلیل این موضوع را بررسی کنیم و تکلیف واردات را مشخص کنیم و این تنظیم را در کشور انجام دهیم و این مشکلی که دستگاه‌های ما مسکوت بمانند را نداشته باشیم.

مدیر کل چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: ما باید دستگاه‌ها را با نیازهایمان تنظیم کنیم و آمارهایی که با واقعیت منطبق هستند را ارائه دهیم تا کسانی می‌خواهند وارد صنعت شوند بدانند به کدام سمت باید بروند.

وی خاطرنشان کرد: استان خراسان تنوع وسیعی در تولیدات مختلف دارد و باید توجه کنیم صنعت و تجارت به کدام سمت می‌رود تا بتوانیم نیازهایمان را برطرف کنیم.