شناسه خبر: ۱۰۵۰
بازدید: ۶۵۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۹ مهر ۱۳۹۳

نباید نگاهی تصنعی به حوزه دفاع مقدس داشت / انحراف روح برخی از فیلم‌های دفاع مقدس از مسیر اصلی

دفاع مقدس

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برخی فیلم‌هایی که تصنعی به موضوع دفاع مقدس پرداخته و ادراکاتی غیرواقعی را به جریان دفاع مقدس انتقال داده است، در برخی موارد موجب ناراحتی مخاطبان شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سینمای دفاع مقدس ژانری است که به مجموعه فعالیت‌های نظامی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در طول هشت سال جنگ ایران و عراق اشاره می‌کند و پرداختن به این گونه آثار در سال‌های پس از جنگ همواره مورد توجه فیلمسازان بود و تا دهه ۷۰ هم تولید آثاری از این دست ادامه داشت و هم‌اکنون نیز پس از گذشت سال‌ها شاهد ساخت آثار موفقی در این حوزه هستیم به گونه‌ای که ساخت اینگونه از فیلم‌ها موفق به جذب گروه گسترده‌ای از مخاطبان شده است، در این راستا برای بررسی جایگاه سینمای دفاع مقدس در ایران با حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

* لزوم حمایت از تولیدکنندگان فیلم‌های دفاع مقدس

فارس: آقای پژمانفر در ابتدا تحلیلی بر روند تولید آثار سینمایی دفاع مقدس داشته باشید.

در ژانر دفاع مقدس از همان سال‌های جنگ شاهد ساخت آثار قابل توجهی بوده‌ایم، اما در ساخت فیلم‌های دفاع مقدس نباید از یاد ببریم که بعضا افرادی وجود دارند که با ایستادگی در مقابل کمترین امکانات و حمایت‌های لازم و در فضایی کاملا جنجالی و پرفشار به ساخت این گونه فیلم‌ها با هدف به نمایش گذاردن بخشی از زوایای پنهان دفاع مقدس اقدام می‌کنند و در مقابل نیز بخشی از فیلم‌هایی که در ارتباط با دفاع مقدس ساخته می‌شود، دارای ادراکاتی است که سبب انحراف روح فیلم‌های دفاع مقدس از مسیر اصلی می‌شود و با ادغام آنها، در مسیر غلط  که سازگاری با اصل موضوع دفاع مقدس دارد، قرار می‌گیرد.

در مجموع روند فیلم‌های دفاع مقدس، روند بسیار مطلوبی است و باید از آنها حمایت شود و با توجه به اینکه حوزه‌های سینمایی به ویژه حوزه هنری سازمان تبلیغات در صدد پرداختن به رویکرد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مسیر ساخت این آثار هستند باید حمایت‌های بهتری را در این راستا اعمال کرد تا تراز این جایگاه صعود یابد.

* نباید نگاهی تصنعی به حوزه دفاع مقدس داشت

فارس: به نظر شما برای بهبود وضعیت سینمای دفاع مقدس چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

اگر امروزه خواهان بهبود و توجه بیشتر به حوزه سینمای دفاع مقدس هستیم باید در این زمینه به یک تراز مورد انتظار بنگریم، باید اذعان کرد که تاکنون میان فیلم‌های ساخته شده در رابطه با دفاع مقدس و آنچه مدنظر است، فاصله وجود دارد هر چند فیلم‌های ارزشمندی نیز همانند فیلم «چ» و «شیار ۱۴۳» در این رابطه ساخته‌ شده‌اند که در داخل و نیز در خارج از کشور توانسته‌اند نقش مثبتی را ایفا کنند، اما نیازمند کمک و یاری بیشتر مسئولان در ان حوزه هستیم چون نباید نقش این آثار در تاثیرگذاری در جامعه کنون کمرنگ شود.

فیلم «چ» و «شیار ۱۴۳» که امسال تولید شده‌اند از فیلم‌های بسیار ارزشمندی هستند که توانسته‌اند برخی از زوایای دفاع مقدس را به نمایش بگذارند؛ آنچنان که در فیلم «چ» به شخصیت شهید چمران و در فیلم «شیار ۴۳» به موضوع خانواده شهدا و ایثارگران پرداخته شده است، در مقابل فیلم‌هایی نیز ساخته شده است که تصنعی به موضوع دفاع مقدس پرداخته و ادراکاتی غیرواقعی را به جریان دفاع مقدس انتقال داده است که در برخی موارد هنگامی که رزمندگان و افرادی که در دفاع مقدس حضور داشته‌اند و این گونه فیلم‌ها را می‌نگرند، ناراحت می‌شوند.

فارس: به تازگی شاهد اکران فیلم «من عصبانی نیستم» هستیم به نظر شما ساخت این فیلم، چه اهدافی را به دنبال داشته است.

هنگامی که بنده فیلم من عصبانی نیستم را دیده بودم از فیلمی اجتماعی به فیلمی سیاسی تبدیل شده بود که در حمایت از جریان فتنه ساخته شده بود و هم‌اکنون تغییراتی در این فیلم صورت گرفته که بنده در جریان تغییرات و اصلاحاتی که در آن ایجاد شده است نبوده و نسخه جدید آن را ندیده‌ام بنابراین در مورد این فیلم آنچه را اظهار نظر می‌کنم که در موضوع جشنواره اکران شد و آن هنگام مطابق حمایت از جریان فتنه بود که در این زمینه معاونت سینمایی وزارت ارشاد نیز برخورد عاقلانه‌ای را نشان داد و فیلم را در ارزیابی وارد نکرد.

* ساخت فیلم‌ «من عصبانی نیستم» نشانگر ضعف معاونت سینمایی است

فارس: به نظر شما چگونه می‌توان از ساخت فیلم‌هایی با مضمون من عصبانی نیستم که در حمایت از جریان فتنه ساخته می‌شوند، پیشگیری کرد.

ساخت چنین فیلم‌هایی نشانگر ضعف معاونت سینمایی است، چرا که معاونت سینمایی اساسا باید نظارت دقیقی در ساخت فیلم‌ها داشته و توانایی مدیریت این موضوع را نیز داشته باشد، امروز هر کسی با توجه به اینکه بعضا حمایت‌هایی نیز از خارج از کشور در مورد اینگونه موضوعات صورت می‌گیرد، اقدام به ساخت فیلم می‌کند که معاونت سینمایی باید در این رابطه برخوردی منطقی داشته باشد.

برخورد معاونت سینمایی در زمینه یاد شده در دولت قبل و دولت فعلی، عموما برخوردهایی منطقی نبوده و از اختیارات قانونی خود در ارتباط با ممیزی فیلم استفاده نمی‌کند، بنابراین باید اذعان کرد در روال ممیزی نیز شاهد اشکالاتی هستیم.

* باید کتاب و نشریات در سبد کالای مردم قرار گیرد

فارس: آقای پژمانفر یکی از موضوعاتی که در حوزه فرهنگی مطرح می‌شود موضوع نشر و انتشارات و مطالعه کتاب است، به نظر شما چگونه می‌توان کتاب را در دسترس مردم قرار داد با توجه به اینکه به تازگی نیز گرانی کاغذ و کتب یکی از مشکلات این حوزه شده است.

گرانی کاغذ با توجه به نرخ ارز، ایجاد شده است بنابراین باید در این راستا از چاپ و نشر حمایت شود در این راستا باید تلاش شود تا کتاب و نشریات در سبد کالای مردم قرار گیرد، تا از این طریق به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کنیم، متأسفانه هم‌اکنون شاهد عدم رغبت مردم به خرید کتاب هستیم چرا که به دلیل گرانی که در چاپ و نشر رخ داده است، بسیاری از کتاب‌های ارزشمندی که می‌تواند در زندگی مردم نقش مثبتی داشته باشد به دلیل قیمت بالا خریداری نمی‌شود.

با وضعیت فعلی چاپ و نشر، سرانه بهره‌برداری مردم از موهبت کتاب و استفاده و مطالعه آن کاهش یافته است که در این زمینه باید مسئولان مربوطه وارد شوند و با حمایت از انتشاراتی‌ها مشکلات موجود در این حوزه را برطرف کنند.