شناسه خبر: ۵۲۸۱
بازدید: ۴۲۴
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۱ مرداد ۱۳۹۶

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: شرکت در حج تمتع امسال با مجوز شورای عالی امنیت ملی است

حجت الاسلام نصراله پژمانفر روز شنبه در نشست ‘حج و تضمین حفظ حرمت و امنیت حجاج’ در مشهد افزود: حدود پنج ماه پیش ارسال دعوتنامه از سوی وزارت حج عربستان برای مسئولان حج و زیارت ایران به منظور شرکت در حج تمتع امسال در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و پس از بررسی همه جوانب و با حضور روسای سه قوه مجوز شرکت در حج تمتع سال جاری صادر و به سازمان حج و زیارت ابلاغ گردید.

وی اظهار کرد: این تصمیم رئیس جمهوری یا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده است بلکه یک تصمیم ملی از سوی مسئولین نظام است.

وی گفت: رفت و آمد بین مدیران حج ایران و عربستان انجام شده و عوامل سازمان حج و زیات ایران در عربستان حضور دارند و موضوع اسکان، نقلیه، انعقاد قرارداد با طرف عربستانی و دیگر مسائل جاری عملیات حج در آن کشور را دنبال می کنند.

حجت الاسلام پژمانفر افزود: زمان رفت و برگشت پروازها روشن شده و بخش عمده زمان بندی جابجایی حجاج انجام شده و عملیات صدور ویزای حجاج نیز در تهران در حال انجام است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: البته هم اکنون هیچ ارتباط کنسولی با عربستان نداریم و مسائل مربوط به رخدادهای بین ۲ کشور از جمله دستگیری های اخیر ملوانان ۲ کشور در خلیج فارس از طریق عراق و عمان پیگیری شده است.

وی گفت: از سوی سازمان حج عربستان تعهداتی به ما داده بودند از جمله اینکه ۱۰ نفر به عنوان دیپلمات و اشخاص کنسولی از ابتدای شوال به عربستان بروند تا اقدامات لازم در باره حج را انجام دهند که با گذشت حدود یک ماه عربستان تاکنون اجازه این ارتباطات دیپلماتیک را به ما نداده است.

وی افزود: عربستان پرداخت دیه افراد در جریان سقوط جرثقیل را پذیرفته است اما به خاطر نپذیرفتن مسئولیت حادثه منا، از پرداخت دیه برای قربانیان منا امتناع می کند.
حجت الاسلام پژمانفر اظهار کرد: دلیل محکم یا پیام نگران کننده ای برای توقف مناسک حج به دست نیامده است و اگر مساله نگران کننده ای برای برگزار کنندگان و متولیان حج کشور ثابت شود بلافاصله عملیات حج متوقف خواهد شد.

وی گفت: نامه رسمی و مکتوب مقامات حج عربستان مبنی بر تامین امنیت حجاج ایرانی را دریافت کرده ایم و نمی توان بر اساس برخی احتمالات و تهدیدات مراسم حج را متوقف نمود.

وی افزود: افرادی با ایجاد شبهه، فضاسازی هایی را در فضای مجازی علیه برگزاری حج و اصل این مناسک ایجاد کرده اند. البته انتقاداتی به برگزاری مراسم حج وارد است که از جمله می توان به دیپلماسی کشور در این باره اشاره کرد.

حجت الاسلام پژمانفر گفت: دیپلماسی ضعیف ما نسبت به هتک حرمت در جده موجب جری شدن آنان در مسائل بعدی شد. اینک روابط دیپلماتیک کویت با ایران به حداقل رسیده و عربستان دیگر کشورها را به قطع روابط با ایران ترغیب می کند لذا پذیرش رسمی دیپلماتهای کشور ما توسط عربستان در تضاد با سیاست جاری آن کشور بوده و یکی از دلایل آن عدم ارتباط کنسولی است.

وی با اشاره به عملیاتهای تروریستی رخ داده در مکه و مدینه اظهار کرد: وزیر حج عربستان اعلام کرده برگزاری مراسم دعای کمیل بلامانع است اما ما نگران وقوع اتفاقاتی هستیم که از کنترلمان خارج است. البته مراسم قرائت دعای کمیل در هتلها انجام خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مراسم برائت از مشرکین مانند سالهای قبل در چادرها برگزار می شود اما امسال طرف عربستانی خواسته است خارجی ها در مراسم برائت شرکت نکنند.

وی با انتقاد از برخی جنجال آفرینی ها درباره دستبندهای مورد استفاده در حج اظهار کرد: این دستبندها فقط یک جی.پی.اس برای شناسایی دقیق و سریع حجاج است تا از گم شدن آنان در موسم حج جلوگیری شود.

وی این قبیل شایعه سازی ها را بی انصافی خواند و گفت: نظارت جدی و دقیق درباره حج نسبت به مسئولان مربوطه انجام می شود اما سوء ظن داشتن به مسئولین کار درستی نیست./

انتهای پیام