شناسه خبر: ۶۱۵۸
بازدید: ۴۰۸
تاریخ انتشار: شنبه - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی: عدالت اجتماعی از مهمترین ارکان شکل‌گیری انقلاب اسلامی به شمار می‌رود

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص آزادی و تحقق خواسته‌های مردمی در مقایسه با دنیای غرب، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای توجه به مردم و تحقق خواسته‌های آنها به پیروزی رسید تا در حقیقت آنچه شأن واقعی مردم مسلمان ایران بود را به آنها بازگرداند و در سایه عدالت اجتماعی، حقوق مردم اعاده شود. هر چند که اعاده حقوق و حق آزادی مردم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مطرح است و برجسته می‌شود اما در یک نگاه کلی متوجه اوج خفقان و دیکتاتوری در این کشورها می‌شویم.

وی افزود: آزادی بیان که در بسیاری از کشورهای دنیا بیان می‌شود، آن طوری نیست که آن را در بوق و کرنا می‌کنند بلکه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته خیابانی در هر شهری به مردم برای انتقال مطالب‌شان اختصاص داده شده تا مردم با برگزاری تجمعات مختلف به هر نحو و شکلی که تمایل دارند حرف بزنند و خود را تخلیه کنند در حالی که هیچ یک از مسوولین آن کشورها به این اعتراضات و خواسته‌های مردم توجه نمی‌کنند. پلاکاردها و رفتارهای مردم در این شهرها آدمی را به یاد سیرک‎هایی می‌اندازد که عده‌ای در آن در حال بازی و درآوردن شکلک هستند بدون اینکه کسی به مطالبات آنها پاسخی بدهد، اساسا فضایی برای پیگیری مطالبات مردم در این کشورها فراهم نیست.

پژمانفر به تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی جمهوری اسلامی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: قانونگذار علاوه بر آنکه تدابیر و تمهیداتی برای بیان خواسته‌های مردم به مسوولین در جمهوری اسلامی اندیشیده است از طرق مختلف بررسی مطالبات مردمی را مورد توجه قرار داده است به نحوی که بتوانند مسائل مورد نظر خود را از مسیر خاصی تا عالی‌تربن مراتب عنوان و آن را دنبال کنند. راهی شدن نمایندگانی از جای جای ایران اسلامی به مجلس شورای اسلامی با یک نگاه ملی، مصداق این موضوع است. در حالی که نمایندگان استان‌ها و شهرستان‌های مختلف به صورت جداگانه، مطالبات مردم شهرشان را دنبال می‌کنند که در کنار موضوعات مطرح شده، مسائل کلان ملی را نیز با قدرت و قوت پیگیری می‌کنند تا به نفع توده‌های مردم باشد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره افزود: در واقع هیچ منطقه‌ای از مناطق ایران اسلامی مورد غفلت قرار نگرفته است؛ حتی روستاها در دورافتاده‌ترین نقاط مورد توجه مسوولین نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند تا نمایندگان زبان گویای این مردم باشند. به همین دلیل است که نمایندگان به صورت متمرکز انتخاب نشده و از شهرستان‌های مختلف راهی مجلس می‌شوند. علاوه بر این، نمایندگان در راستای مطالبه حقوق مردم حق دارند بالاترین مسوولین اجرایی کشور از جمله رئیس‌جمهور را مورد تذکر، سوال یا استیضاح و عزل قرار دهند؛ همانند عزل بنی صدر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی.

پژمانفر با بیان اینکه مسوولین در تحقق عدالت اجتماعی، عملکرد قابل دفاعی ندارند، خاطرنشان کرد: در واقع نگاه جمهوری اسلامی به اعاده و پیگیری مطالبات مردمی جدی است و جمهوری اسلامی به عنوان یک جریان پیشرو در ارتباط با پیگیری مطالبات مردم فضاهای متعددی را برای این موضوع پیش‌بینی کرده است. متاسفانه آنچه جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده بود و ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای آن در نظر گرفته و نهادینه کرد به درستی مورد استفاده قرار نگرفت و مسوولین در برهه‌های مختلف زمان نتوانستند از آن به صورت نیکو بهره‌برداری کنند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع در مشکلات و معضلاتی که امروز در بین نسل جوان وجود دارد مشاهده می‌شود. مسوولین نتوانستند جوانان را با ماهیت و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی آشنا و از آن به نفع اقتصاد، رفاه، مسائل فرهنگی و اجتماعی استفاده کنند، لذا قصه مار و مار که مطرح می‌شود یک نفر مار را می‌نویسد و دیگری مار را نقاشی می‌کند! چون دموکراسی اسلامی به صورت کارآمد مطرح نشد برخی فکر می‌کنند آزادی آن چیزی است که در غرب ارائه شده است در حالی که آزادی واقعی مورد نظر اسلام که آزادی صحیح است با آنچه که در دنیای غرب ارائه می‌شود بسیار متفاوت است.

نماینده مردم مشهد و کلات در این باره افزود: جا دارد در دهه فجر و همزمان با جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از همه مسوولینی که در میدان عمل حاضر بودند و جان و مال و زندگی‌شان را در مسیر انقلاب و پاسداری از آن صرف کردند گله‌گذاری کنم که امروز در فضای تقابلی غرب بین خود و اندیشه‌های ناب جمهوری اسلامی، بی‌توجه در گوشه‌ای نظاره‌گر هستند و با تن دادن به این وضعیت فضا را برای هجوم به ارزش‌های اسلامی باز کرده‌اند. امروز روز دفاع صحیح از ارزش‌های ناب اسلامی انقلاب است. امروز باید به صورت جدی از مبانی اصیل انقلابی دفاع وآن را تبیین کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در تشریح دلایل عدم اجرای عدالت اجتماعی، توضیح داد: عدالت اجتماعی از مهمترین ارکان شکل‌گیری انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. مردم در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، طعم شیرین عدالت را چشیدند به نحوی که طعم شیرین آن همچنان در ذهن نسل‌های اول انقلاب باقی مانده است و متاسفانه از زمانی که جریان‌های انحرافی به شکل گسترده‌ای در دولت و حاکمیت نفوذ کردند حتی اندیشه‌های خود را به خطبه‌های نماز جمعه تعمیم دادند و به اسم تفسیر قران فکر انحرافی خود را به قرآن تحمیل کردند. با این ادعا که لازمه عدالت این است که پیشروان انقلاب اسلامی از سفره انقلاب ثمره بیشتری دریافت کنند و این را معنای عدالت تفسیر کردند البته به نفع خود …

وی تصریح کرد: جایگزین شدن ادبیات انحرافی و انحصارطلبی به جای عدالت اجتماعی از آن دوران کلید زده شد که هر چند مقام معظم رهبری و دلسوزان انقلاب نسبت به رواج چنین تفکراتی هشدار دادند اما بی‌توجهی به این موضوع منجر به رشد مفسدان اقتصادی وابسته شد به نحوی که امروز نماینده‌ای که باید حامی و مدافع حقوق مردم باشد به سهولت عنوان می‌کند که حق آنها بوده که از سفره انقلاب به نفع خود بهره‌برداری کرده‌اند! بیان چنین دیدگاه‌هایی بالاترین ضربه به انقلاب است.

پژمانفر در پایان با اشاره به سادگی زندگی رهبری و دلایل تبیعت مردم از ایشان، گفت: امروز مردم از مشکلات اقتصادی آنقدر ناراحت نیستند که از بی‌عدالتی رنج می‌برند. یقینا توجه به قانون و بودن در مسیر قانون به معنای ترویج مردمسالاری دینی و ایمان داشتن به آن است. امروز مردم در کنار پرچمدار این جریان، رهبر معظم انقلاب نشان داده‌اند که حقیقتا مسوولی را از خود بدانند با جان و دل از او تبعیت و پیروی می‌کنند. رهبر معظم انقلاب اسوه امروز مردم ماست چراکه مردم می‌دانند ایشان سهمی در سفره انقلاب برای خود و نزدیکانش برنداشته و ویژه‌خواری نکرده است.

وی گفت: به زعم و اعتراف دوست و دشمن، سالم زندگی کردن رهبر معظم انقلاب، عامل گرایش و عاشقی مردم بر ایشان است. سالم ماندن و باقی ماندن ایشان بر ارزش‌های انقلاب، پشتوانه انقلاب اسلامی وعلت اصلی حمایت مردم از نظام اسلامی است. مردم به دلیل همین خصلت‌های والای رهبر انقلاب است که مردمسالاری دینی را به شکل کامل بروز و ظهور داده‌ و در کنار ایشان مانده‌اند.