شناسه خبر: ۶۲۷۵
بازدید: ۳۸۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی تبدیل به حیات خلوت دولت‌ها شده است

حجت‌الاسلام نصراله پژمان‌فر با اشاره به منع قانونی تصرفات در ارتفاعات جنوبی مشهد اظهار کرد: مصوباتی که درباره قانونی بودن تصرفات در این منطقه از مشهد وجود دارد، مستندات کافی ندارد.

وی با اشاره به ورود دادستانی مشهد به این موضوع، ادامه داد: جلوگیری از ساخت‌وساز در ارتفاعات جنوبی مشهد نیاز به کمک مردم و سازمان‌های مردم نهاد دارد.

تصرفات دولتی در ارتفاعات جنوبی

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارتفاعات جنوبی مشهد تنفس‌گاه شهر و جزئی از منابع طبیعی محسوب می‌شود، عنوان کرد: با وجود اینکه بسیاری از چشمه‌ها و منابع آبی در این منطقه است، تصرفاتی در آن صورت می‌گیرد که بدترین آن‌ها از طرف دستگاه‌های دولتی است.

وی ادامه داد: وقتی می‌بینیم که به اسم استانداری یا ادارات دولتی دیگر و به اسم بخش‌های مختلف برای خودشان حصار می‌کشند و حریم تعیین می‌کنند، طبیعتاً آن دستگاه اگر بخواهد برای جلوگیری از این تخلفات اقدام کند، نمی‌تواند اقدام درست و به موقعی داشته باشد.

پژمان‌فر با بیان اینکه تذکرات متعددی به استاندار خراسان رضوی داده‌ایم، یادآور شد: از ایشان انتظار داریم نسبت به این موضوع که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده، شخصاً ورود کنند و به عنوان وظیفه قانونی و شرعی و همچنین تکلیف خود به این موضوع رسیدگی کنند.

وی، خواستار گزارش صریح استاندار در این خصوص شد و گفت: امروز ساده‌انگاری، لاپوشانی، سکوت و بایکوت کردن فضای پیگیری‌ها موجب شده تا بخش قابل توجهی از سرمایه شهر نیست و نابود شود و این روند ادامه دارد.

بی‌اعتنایی وزیر راه به مصوبات وزارتخانه خود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص مسؤولیت وزارت راه و شهرسازی و اداره‌کل این وزارتخانه در استان خراسان رضوی نسبت به وظایف استانی آنان، اظهار کرد: برای این موضوع از وزیر راه‌ و شهرسازی سؤال کردم که این سؤال در کمیسیون مطرح شده‌ است.

وی بیان کرد: اینکه وزارت راه و شهرسازی به مصوبات قانونی خود بی‌اعتنایی می‌کند غیرقابل قبول است و این موضوع را که این وزارتخانه به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بی‌اعتناست، به شخص وزیر گفته‌ام.

پژمان‌فر ادامه داد: اگر مسؤولان این وزارتخانه مصوبه را غیرکارشناسی می‌دانند، باید در همان شورا اصلاح شود، اما تا زمانی که این مصوبه اصلاح نشده، حکم قانون دارد و امروز هم هرکسی این مصوبه را اجرا نمی‌کند، رفتارش هم خلاف قانون است و هم خلاف شرع.

وی تصریح کرد: براساس فتوای امام خمینی(ره) در نظام جمهوری اسلامی، عملکرد خلاف قانون به معنی عمل به خلاف شرع است و هرکسی که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را در موضوع بافت اطراف حرم مطهر زیرپا گذاشته، بنا به این فتوای امام، عملی خلاف شرع انجام داده است.

ساختار فسادپذیر سازمان میراث فرهنگی

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وظایف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری را در حفظ آثار فرهنگی اطراف حرم مطهر و همچنین حفظ ارتفاعات جنوبی مشهد به عنوان یک منطقه گردشگری و عمومی را برشمرد و گفت: این سازمان در جایگاه معاونت رئیس جمهور است، به همین دلیل نمایندگان نمی‌توانند به صورت مستقیم برای سؤال از این سازمان وارد شوند.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوهای زیادی درباره این موضوع صورت گرفته، گفت: تنها راه در این مسیر سؤال از رئیس جمهور است و با این وضعیت که رئیس جمهور برای پاسخ دادن به سؤال‌های اساسی کشور روحیه پاسخگویی از خود نشان نداده، بعید می‌دانم موفقیت‌آمیز باشد، با این حال مأیوس نیستیم و همه تلاش خود را برای اجرای قانون انجام می‌دهیم.

پژمان‌فر تأکید کرد: اگر کسی به قانون اعتراض دارد، باید در مسیر خودش قانون را اصلاح کند اما تا قانونی تغییر نکرده، برای ما مقدس و محترم و لازم‌الاجرا است.

وی به تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه اشاره و تشریح کرد: در حال انجام پیگیری‌های لازم برای این موضوع هستیم و پس از تعطیلات فروردین، یکی از موضوعاتی که در صحن مطرح خواهد شد، همین بحث است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی تبدیل به حیاط خلوتی برای دولت‌ها شده و چه در دولت‌های قبل و چه در این دولت، فسادهای زیادی در آن صورت گرفته است.

وی با اشاره به تخلفاتی که در این سازمان انجام شده، ادامه داد: تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه اقدام مؤثری در حفظ میراث فرهنگی کشور خواهد بود.

پژمان‌فر تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی با این ساختار ضعیف نمی‌تواند بار سنگینی را که انتظار داریم در اقتصاد غیرنفتی به دوش بکشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با تبدیل این سازمان به وزارتخانه اتفاقات بزرگی در کشور و در صنعت گردشگری رخ دهد.

انتهای پیام