شناسه خبر: ۶۴۰۳
بازدید: ۴۸۵
تاریخ انتشار: شنبه - ۵ خرداد ۱۳۹۷

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی: روحانی برجام را با رویکردهای انتخاباتی پیش برد

نصراله پژمان‌فر در خصوص آتش زدن برجام در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: موافق آتش زدن برجام نبودم از این رو با افرادی که این اقدام را انجام دادند همراهی نکردم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در رابطه با برخی اظهارنظرها در این زمینه، اظهار کرد: برخی اعتقاد دارند مجلس نهاد مردمی است لذا با توجه به اینکه به ملت ایران ظلم های فاحشی در حوزه اقتصاد و غیره صورت گرفته، نمایندگان نماد استکبار از طرف مردم آتش زدند.

در راستای حمایت از حقوق کشورمان قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام نیز توسط نمایندگان تصویب شد که تکالیف قانونی بر عهده دولت گذاشته است

وی در ادامه این مطلب افزود: در برخی از کشورها مردم پرچم کشوری را که به حقوقشان تعدی کرده را زیرپا می گذارند و آتش می زنند لذا چنین امری عرف پذیرفته شده‌ای در بین جوامع است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه برجام در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان در مورد اجرای آن رای گیری کردند، تصریح کرد: همچنین باید یادآور شد در راستای حمایت از حقوق کشورمان قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام نیز توسط نمایندگان تصویب شد که تکالیف قانونی بر عهده دولت گذاشته است.

شورای عالی امنیت ملی باید بدنبال اجرای قانون متقابل مصوب مجلس باشد

پژمان‌فر با اشاره به اینکه پس از خروج ترامپ از توافقنامه هسته ای ، دولت باید بند سوم قانون مذکور را اجرایی کند، تاکید کرد: تاکنون مسئولان دولت عنوان می کردند که برجام نقض نشده و روح توافقنامه پابرجا است اما اکنون با خروج آمریکا قطعا برجام برهم ریخته است؛ بنابراین شورای عالی امنیت ملی باید جلسه تشکیل داده و زمینه دستیابی به ظرفیت غنی سازی ۱۹۰ هزار سو در مدت دو سال را فراهم کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم ادامه داد: به نظر می رسد اگر دولت در قبال رفتار آمریکا به تعدادی از سانتریفیوژها گاز تزریق می کرد، حتما ایالات متحده تلنگر می خورد که ایران دارای ظرفیت مناسبی برای برخورد است و اقدام خلاف توافقنامه انجام نمی داد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا آقای روحانی صرفا از برجام برای دور دوم انتخابات استفاده کرد و اینکه دیگر دغدغه پیگیری توافقنامه را ندارد، گفت: اگر آقای روحانی موضوع برجام را صرفا با رویکرد انتخاباتی پیش برده باشد، در حق کشور خیانت کرده اما اگر مبنا بر این بوده که می توان با آمریکا و اروپایی ها که ادبیات دشمنی دارند گفتگو کرد، وضعیت متفاوت می شود.

وی تصریح کرد: باید یادآور شد بین ایالات متحده آمریکا و کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان تفاوتی وجود ندارد و آنها اهداف ظالمانه مشترکی در مقابل کشورمان دارند.
به نظر می رسد اگر دولت در قبال رفتار آمریکا به تعدادی از سانتریفیوژها گاز تزریق می کرد، حتما ایالات متحده تلنگر می خورد که ایران دارای ظرفیت مناسبی برای برخورد است و اقدام خلاف توافقنامه انجام نمی داد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در رابطه به آینده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همکاری با اروپایی ها، اظهار کرد: باید یادآور شد که غربی ها برجام را پاره کردند و سپس در کشورمان آن را آتش زدند؛ به عبارتی توافقنامه ها دوطرفه است لذا وقتی یکی از طرفین کنار رفت دیگر موضوعی برای ادامه فعالیت باقی نمی ماند.

پژمان‌فر با اشاره به اینکه شخصا برجام را قبول نداشته است، افزود: راه ایستادگی در مقابل دشمنی که بر اساس دسیسه اهدافش را پیش می برد برخورد با لبخند ژکوند نیست بلکه باید در مقابلش هوشیار بود و ظرفیت ها را فعال کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در مذاکرات احساس دشمنی که مردم کشورمان سال های متمادی بر اساس واقعیت های رخ داده نسبت به آمریکا داشتند تغییر کرد؛ به عبارتی وضعیت طوری ترسیم شد که انگار طرف مقابل نسبت به ایران توهم و ابهام دارد و ما می خواهیم به رفع این موضوع کمک کنیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی اهداف غربی ها را برهم ریخته و آنها نیز بر همین اساس مقابل آرمان های ما ایستاده اند، ادامه داد: باید اذعان کرد دشمنی آمریکا از باب این نیست که چرا محمدرضا پهلوی از ایران رفت و جمهوری اسلامی آمد بلکه صحبت از این است کشوری که روزگاری وابسته بود، اکنون در مقابلشان ایستاده و منافعشان را برهم زده است.

وی با اشاره به اینکه جای دوست و دشمن در برجام تغییر کرد و برای افکار عمومی آمریکا دوست نشان داده شد، افزود: باید گفت این رخداد در برجام بزرگترین لطمه محسوب می شود اما با اقدام ترامپ، خوشخبتانه این آسیب برطرف شد. بنابراین اگر در مذاکرات امتیازی داده می شود، باید امتیاز متقابل گرفته شود نه اینکه صرفا عنوان شود ما می خواهیم به دنیا ثابت کنیم که خوش عهد هستیم زیرا خوش عهدی با دشمن، ساده لوحی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروزه برخی عنوان می کنند که آمریکا مورد اعتماد نیست اما می توان به سه کشور اروپایی اعتماد کرد؛ این امر در حالی است که اگر اظهارات سران آنها بررسی شود، تناقض های رفتاریشان مشخص است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از پنهان کاری در روند مذاکرات از سوی دولت، تصریح کرد: پنهان کاری یکی از مسائل بدی بود که در برجام رخ داد زیرا دولت مذاکرات را به صورت پنهان انجام داد؛ بر این اساس امروزه نیز شخصا به عنوان نماینده مردم نگران هستم که ارتباط با اروپایی ها نیز سبب شود مجدد کلاه گشادتری بر سرمان برود و از چاله به چاه بیفتیم.
در آن زمان برخی افراد دلواپس زندگی، اقتصاد و حتی پتانسیل های این کشور بودند لذا لقب دلواپس گرفتند؛ این افراد هم اکنون نیز ناراحت نیستند که مجدد به آنها دلواپس بگویند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت توانست استفاده سیاسی و اقتصادی خود از برجام را ببرد یا خیر، اظهارکرد: می توان اذعان کرد منافع اقتصادی و سیاسی دولت از برجام، دریافت رای اعتماد در پای صندوق های رای بود زیرا قصه مار را بیان کردند و نقاشی آن را برای مردم نشان دادند.

سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس تصریح کرد: در این میان باید از مردم پرسید اگر منظور از پیگیری برجام این بود که مسئله اقتصاد، بیکاری، تامین آب آشامیدنی و غیره حل می شود، آیا این دغدغه ها برطرف شده یا خیر؟ بنابراین اگر مسائل مذکور حل نشده، آقای روحانی باید اعتراف کند بهره برداری سیاسی کرده و رای مردم را در یک شعبده بازی گرفته است یا به عبارتی عنوان کند که برجام برای مردم آب و نان نداشت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم در رابطه با مواضع جبهه پایداری انقلاب اسلامی نسبت به برجام، افزود: از ابتدا روشن بود که برجام پایان ندارد، زیرا اگر این امکان وجود داشت که یک مصداق از وفاداری آمریکایی ها در تعهداتشان مشاهده کرد، برجام نیز می توانست مصداق آن تلقی شود. همچنین باید گفت اگر مصداقی وجود داشته باشد که در توافقی منافع اروپا و آمریکا به همدیگر گره خورده باشد اما اروپا بدنبال همراهی ایالات متحده نبوده، امروزه ما نیز می توانستیم توقع داشته باشیم که اروپا مقابل آمریکا بایستد.

وی اظهارکرد: بنابراین با توجه به نکات ذکر شده در خصوص برجام، باید یادآور شد در آن زمان برخی افراد دلواپس زندگی، اقتصاد و حتی پتانسیل های این کشور بودند لذا لقب دلواپس گرفتند؛ این افراد هم اکنون نیز ناراحت نیستند که مجدد به آنها دلواپس بگویند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح مسئله انتخابات و پرداختن به این موضوع در شرایط کنونی کشور، گفت: به نظر می رسد جریان انحرافی می خواهد بجای پرداختن به مسائل کلان و مهم کنونی، به انتخابات آتی بپردازیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مردم کشورمان فهیم و بالغ هستند و انتخاب‌شان هر چه باشد خوب و قابل دفاع است، ادامه داد: بنابراین اگر جریانی رای نیاورد به معنای اشتباه مردم نیست و ممکن است به دلیل اشتباهاتی که انجام داده ایم، مردم به جریان فکری‌مان پاسخ مثبت نداده اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان مثال یکی از اشتباهات اصلاح طلبان این است که جریان نقد صادق در دوران گذشته نداشتند؛ اگر چه امروزه اسنادی بیرون می آید که به صورت غیرمستقیم پای خیلی از سفره ها بوده و از منافع زیادی به اسم دولت اصولگرا استفاده کردند. بنابراین به نظر می رسد بجای اینکه بگوییم دولت بعدی چه خواهد شد، باید بپردازیم که دولت کنونی چه وظیفه ای در قبال مردم دارد.
تجربیات خوبی در دنیا برای استفاده از ظرفیت مردمی نسبت به مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: حتی در این رابطه پیشنهاد داده ام می توان اعلام کرد هر کسی اگر فسادی را افشا کند و آن فساد به اثبات برسد، ۲۵ درصد مبلغ به فرد افشا کننده اختصاص می یابد.

پژمان‌فر در خصوص شرایط کنونی جریان های سیاسی و آرایش سیاسی احزاب، تصریح کرد: احزاب و جامعه باید به بلوغ برسند و خط قرمزهایی داشته باشد؛ امروزه خط قرمزها شناور شده و این مهم رخدادی اشتباه است. بنابراین جامعه باید یکسری مبانی را بپذیرد و جریان ها نیز رویکردهایشان در حوزه اقتصاد، فرهنگ، جامعه، سیاست و غیره را بیان کنند تا خط قرمزها مشخص شده و مردم تصمیم بگیرند. البته بر این اساس نیز وقتی فرد حزبی خطا رفت، مردم و هم حزبی ها جلوی آن را خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه امروزه رویکرد مذکور در جریان های سیاسی وجود ندارد، اظهار کرد: جریان هایی هستند که حرف می زنند و نمایش هایی می دهند اما باید گفت که نمایش آرزوهایشان است نه قدرتی که دارند. بر این اساس چون مردم آرمانخواه هستند دنباله رو آنها می شوند اما بعد متوجه می شوند که اشتباه کرده اند.

سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس اعتقاد دارد اگر فضای گفتمانی را برای احزاب فراهم کنیم که در آن افراد به یکدیگر ناسزا نگویند و قدرت مبانی فکری‌شان را نشان دهند می توان پیشرفت کرد؛ در سوره زمر نیز مسیر اینطور نشان داده شد،« فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ».

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: افراد یا جریان های سیاسی باید اهداف و حرف هایشان را بیان کنند اما امروزه برخی فقط ژست می گیرند که چندین ضعف، چالش و مشکل کشور را در لیستی تهیه کرده اند. خود این افراد زمانی رییس یک قوه در کشور بوده و قدرت داشته اند لذا باید سوال کرد چرا نتوانسته اند یکی از این مشکل ها را حل کنند؟ چنین مصداقی است که نشان می دهد افراد بدنبال طرح آرزوهایشان هستند یا اینکه می خواهند با حرف های خوب مردم را فریب دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به نظر می رسد نباید از این نکته غافل شد که جابجایی قدرت ها بر این اساس نیست که مردم مبانی فکریشان را تغییر می دهند بلکه به نظرم مبانی فکری جامعه ثابت و استوار است و شیطنت ها یا آرزوپروری های برخی جریانات مردم را فریب می دهد که باید در این رابطه روشنگری شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مبارزه با مفاسد اقتصادی فراز و نشیب های زیادی داشته و راهکارهای برون رفت از این شرایط چیست، تصریح کرد: باید اذعان کرد در هیچ جامعه ای نمی توان جلوی مفاسد را گرفت؛ البته این اظهارنظر برای این نیست که فساد توجیه شود بلکه باید در هر شرایطی برای به حداقل رساندن آن تلاش کرد.

پژمان‌فر اعتقاد دارد خیلی افراد فساد را بزرگنمایی می کنند و به سمت فضایی حرکت می کنند که در جامعه ناامیدی شدید رخ دهد؛ افراد اندکی در مسیر فساد هستند و نباید در جهتی گام برداشت که مصداق ضرب المثلی شویم که “مورچه ای در آب افتاد، گفت: دنیا را آب برد”.

سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس با تاکید بر اینکه اعتراف می کند در کشور فساد وجود دارد و این مهم امروزه نمایان تر و عمیق شده است، افزود: باید گفت برای مبارزه با فساد، ظرفیت مردمی وجود دارد که از آن غافل شده ایم و مردم بالاترین ظرفیت برای حل چنین مسائلی هستند.

وی با اشاره به اینکه تجربیات خوبی در دنیا برای استفاده از ظرفیت مردمی نسبت به مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: حتی در این رابطه پیشنهاد داده ام می توان اعلام کرد هر کسی اگر فسادی را افشا کند و آن فساد به اثبات برسد، ۲۵ درصد مبلغ به فرد افشا کننده اختصاص می یابد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان مثال چرا ماجرایی که در معدن یورت رخ داد، بازخورد پیدا نکرد؟ مگر نه اینکه تعداد زیادی از مردم در آنجا جان باختند؟ دلیل چنین موضوعی این است که نتوانستیم مردم را پای کار بیاوریم و همچنین رسانه ها نیز خوب نسبت به این مسئله نپرداختند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بنابراین می توان در این خصوص قانون تصویب کرد زیرا در دنیا نیز چنین امری رایج است و سبب می شود فساد شکل نگیرد. البته پس از تشویق به افشا فساد، باید حمایت نیز صورت بگیرد زیرا این موضوع هزینه در پی خواهد داشت اما وقتی مردم پا پیش بگذارند، سودجویان دیگر نمی توانند به آنها آسیب وارد کنند.

وی تصریح کرد: امروزه صدها بازرسی درست شده و حتی دیوان محاسبات نیز تخلفات مختلفی را گزارش می دهد، اما در نهایت تخلف در حال رخ دادن است که امری قابل تامل محسوب می شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم همچنین نسبت به شفاف سازی امور در کشور تاکید کرد و افزود: به وضوح می توان گفت که عزمی در ارتباط با شفاف سازی امور در کشور نیست. باید سوال پرسید چقدر هزینه و زمان نیاز است که کل اسناد کشورمان رسمی شود؟

وی ادامه داد: در پاسخ به سوال مذکور باید گفت که وقتی اسناد رسمی شود، مشخص می شود افراد چه میزان ملک و زمین دارند. همچنین در مثالی دیگر می توان گفت مسئله کارت سوخت در کشور اجرایی شد اما برخی اصرار می کنند که باید جمع شود بنابراین می توان نتیجه گرفت که افراد مانع شفاف سازی منافعی دارند که نمی خواهند از بین برود.

پژمان‌فر در رابطه با اهمیت راه اندازی سایت حقوق و دستمزدها و پیش قدم شدن قوا در اجرای این قانون، اظهارکرد: اگر قوه مقننه در این راستا پیش قدم شود، اقدامی عالی انجام داده است. شخصا زمانی که نماینده مجلس شدم، وضعیت تمام دارایی هایم را برای مردم شرح داده و گفتم اگر کسی در جمهوری اسلامی چیزی پیدا کرد که برای پژمان‌فر بوده و اعلام نکرده، باید مصادره شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما در این رابطه نباید غافل شد برخی فضای ژورنالیستی و مسمومی درست می کنند تا فرد را از بین ببرند؛ به عنوان مثال در ارتباط با اعلام حقوق نمایندگان، صرفا مبلغ پرداختی به نمایندگان را بیان کردند و هزینه های افراد را نادیده گرفتند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره با اینکه موافق شفاف سازی در زمینه های مختلف است، خاطرنشان کرد: آمادگی دارم خبرگزاری خانه ملت تمام حساب های بانکی و سایر دارایی هایم را به اطلاع مردم برساند. به نظر می رسد یک مسئول علاوه بر این که نباید بدنبال اشرافی‌گری باشد، باید خودش را به فضای زندگی مردم نزدیک کند.