شناسه خبر: ۶۲۹۹
بازدید: ۴۷۵
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۶ فروردین ۱۳۹۷

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی: بناهای تاریخی و فرهنگی را تحت عنوان نوسازی بافت فرسوده تخریب می‌کنند

نصراله پژمان‌فر با انتقاد از عدم توجه مدیران به حفظ آثار تاریخی در سراسر کشور، گفت: متاسفانه هر چند وقت یکبار در فواصل زمانی کوتاه خبرهایی مبنی بر تخریب یا از بین رفتن یک بنای تاریخی در گوشه‌ای از این کشور به گوش می‌رسد این در حالی است که میراث تاریخی و فرهنگی هر کشور سرمایه اصلی آن‌ها به شمار می‌آیند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ذخایر مادی یک کشور در صورت هدرفت قابل جبران است اما میراث فرهنگی در صورت تخریب قابل احیا نخواهد بود و این ظلم بزرگی به هویت ایرانی است، افزود: نه تنها برنامه مشخصی برای حفظ این آثار وجود ندارد بلکه در تحولات شهری به آن‌ها به مثابه موجوداتی دست و پاگیر که باید هرچه سریع‌تر از شَرشان خلاص شد نگریسته و به همین دلیل حتی در جهت تخریب آن‌ها تلاش می‌شود!

وی با اعتقاد به اینکه این زخم در تمامی شهرها دیده می‌شود از تخریب مسجد حوض مجع‍ر دار در مشهد مقدس طی چند ماه گذشته انتقاد کرد و گفت: تمامی این تخریب‌ها یک کلیدواژه مشترک تحت عنوان “نوسازی بافت فرسوده” دارند و ظاهرا آنقدر بیل‌ها و لودرهای قدرتمندی پشت سر این اقدام قرار دارد که حتی نامه‌نگاری شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی و دانشگاهی و حوزوی نیز نمی‌تواند جلوی این اقدامات را بگیرد.

پژمان‌فر با بیان اینکه مسئولان درکی از اهمیت حفظ معماری و تاریخ این مملکت و حتی سودآوری اقتصادی آن‌ها ندارند، اظهار کرد: تخریب اماکن تاریخی در کشور از حد گذشته و این جراحتی بر قلب مردم فرهنگ دوست ایران است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: با این وجود مجلس و به‌ویژه کمیسیون فرهنگی از جنبه نظارتی خود بر این مهم کوتاه نخواهد آمد و بررسی طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی- فرهنگی یکی از اقدامات کمیسیون در این راستا به حساب می‌آید.