شناسه خبر: ۱۱۰۳
بازدید: ۵۵۷
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۵ آبان ۱۳۹۳

معنای اظهارنظر کمیسیون فرهنگی دخالت در کار سازمان سینمایی نیست

12244_origرییس کارگروه هنر کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه این کمیسیون درخصوص اکران یا عدم اکران فیلمها اظهار نظری نمی‌کند، تصریح کرد: آقای ایوبی نسخه ای از فیلمها را به ما نشان دادند و گفتند اصلاحاتی در آنها انجام نشده و کمیسیون نیز نسبت به آن نسخه اعتراض دارد ولی اگر بعدا اصلاح کردند، ما نیز مانعی برای اکران نمیبینیم.

نصرالله پژمان فر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت درباره شائبه دخالت کمیسیون فرهنگی مجلس در مساله اکران فیلمهای سینمایی، گفت: کمیسیون فرهنگی مانند سایر کمیسیون ها وظیفه خود می داند در صورت عدم اجرای قانون نسبت به آن تذکر دهد یا برخوردهایی را که در قانون پیش بینی شده، پیگیری کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به دعوت سازمان سینمایی مبنی بر اینکه در ارتباط با حل مسائل و قبل از آنکه اتفاقی رخ دهد، کمیسیون فرهنگی مجلس کمک و نقطه نظرات خود را مطرح کند، این کمیسیون نیز نسبت به برخی فیلمها اظهارنظر کرد و اعلام داشت اگر اصلاحاتی در فیلمهای مورد بحث صورت نگیرد، اکران آنها مشکل دار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه معنای چنین نظری این نیست که کمیسیون فرهنگی در کار اجرا دخالت کند، تصریح کرد: آقای ایوبی در یک فضای تعاملی با کمیسیون فرهنگی مجلس وارد گفتگو شدند و از ما نسبت به فیلمها مشورت خواستند. ما هم نقطه نظرات مان را اعلام کردیم اما این به معنای آن نیست که در حوزه اجرا دخالتی کرده باشیم.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون فرهنگی در عین اینکه میداند نباید در حوزه اجرا دخالت کند اما حتما با اجرای غلط برخورد میکند، تصریح کرد: نظر کمیسیون فرهنگی مشورتی بوده ولی اگر معاونت سینمایی وظیفه خودش در ارتباط با ممیزی فیلمها را درست انجام ندهد، کمیسیون تخصصی برخورد لازم را خواهد داشت.

رییس کارگروه هنر کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این پرسش که مقادیر معتابهی از برخی فیلمها حذف شده است، گفت: اگر ممیزی ها را انجام داده اند، اکران کنند. ولی نسخه ای که آقای ایوبی به کمیسیون فرهنگی نشان دادند، گفتند که اصلاحاتی انجام نداده اند و کمیسیون نیز نسبت به آن نسخه تغییر نکرده اعتراض دارد ولی اگر اصلاح کنند، ما نیز مانعی برای اکران نمیبینیم.

پژمان فر با اشاره به اینکه کمیسیون فرهنگی قائل به عدم اکران نیست، ادامه داد: کمیسیون فرهنگی درخصوص اکران یا عدم اکران فیلمها اظهار نظری نمیکند ولی معتقد است اگر چیزی که موجود است و غلط هم است، اکران شود، او نیز به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر رویکرد تعاملی دستگاه سینمایی و این کمیسیون گفت: قاعده کار بر این است که دستگاههای اجرایی و نظارتی با هم همراه باشند.