شناسه خبر: ۱۲۱۱
بازدید: ۴۷۰
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۱۷ آذر ۱۳۹۳

معماری ایرانی- اسلامی، مبانی نظری ثبت شده ندارد

5549_origعضو کمیسیون فرهنگی با انتقاد از وضعیت معماری شهرسازی در کشور با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر معماری ایرانی- اسلامی، گفت: متاسفانه تاکنون، مبانی نظری در زمینه معماری ایرانی- اسلامی تدوین نشده است تا بتوان از آن در شهرسازی و ساختمان‌سازی استفاده کرد.

نصرالله پژمانفر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اعمال معماری ایرانی- اسلامی نیاز به زمان و فرهنگ‌سازی دارد، گفت: تا امروز کار جامعی در این زمینه انجام نشده است، هنوز مبانی نظری مشخصی نداریم تا بتوانیم بگوییم  در چه ساختمان‌هایی از الگوی ایرانی- اسلامی تبعیت شده یا چه شاخص‌هایی نشان دهنده معماری ایرانی- اسلامی است.

نماینده مردم کلات و مشهد با بیان اینکه اخیرا شهرداری‌های تهران و مشهد به دنبال ایجاد بافت‌هایی شهری با دیدگاه ایرانی- اسلامی هستند، ادامه داد: البته تدوین مبانی نظری، کار زمان‌بری است. باید  الگوهای ایرانی- اسلامی دقیق مورد بررسی قرار گیرد، ایرادها و اشکال‌ها پیدا و رفع شود. تدوین مبانی نظری معماری ایرانی- اسلامی، مانند کوهپیمایی است، باید مرحله به مرحله  مسیر صعود به قله را ثبت کرد تا در نهایت بتوان به قله و هدف دست یافت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم شورای اسلامی اظهار داشت: باید به فضاهایی که بر مردم تاثیر می‌گذارند در این الگو توجه کرد. به طور مثال معماری مساجد باید طوری باشد که فرد با ورود به آن در فضای ملکوتی قرار بگیرد. اگر این نکات توجه شود، مردم هم علاقه‌مند  خواهند شد از معماری ایرانی- اسلامی در فضاهای عمومی استفاده شود.

وی اعتقاد دارد، معماری ایرانی- اسلامی تنها یک بحث فنی نیست و نیاز به آن دارد که تمام ارگان های فرهنگی برای رونق گرفتن این نگاه در شهرسازی فعال شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی متولی اصلی، اعمال معماری ایرانی- اسلامی در شهرسازی است، تاکید کرد:‌البته شورای انقلاب فرهنگی، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید تمام تحقیق‌ها و داشته‌های خود در این زمینه را جمع‌آوری و در اختیار متولی اصلی قرار دهند تا بتوان مبانی مستحکم و قابل دفاعی در زمینه معماری ایرانی- اسلامی تدوین کرد.