شناسه خبر: ۲۴۸۷
بازدید: ۵۷۳
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۲۵ آبان ۱۳۹۴

پیگری مسائل حوزه کتابخوانی، نیازمند تعامل چند متولی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به اقدامات کمیسیون متبوعش در زمینه افزایش سطح کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و با تاکید براینکه اعتبارات مرتبط با کتاب و کتابخوانی، تنها در قالب کمک به این بخش تعلق می‌گیرد و با این روش، کمترین تخصیص صورت می‌گیرد، از رایزنی با دولت برای افزایش اعتبارات این بخش خبر داد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، به وضعیت کتابخوانی  در کشور اشاره کرد و گفت: شرایط حاکم بر دنیای امروز و رشد تکنولوژی‌ها و ابزارهای رسانه‌ای جدید کاهش سرانه مطالعه را به دنبال داشته است؛ بنابراین باید برای جلوگیری از این رشد منفی و فاصله گرفتن نسل‌های جدید از مطالعه، برنامه‌ریزی مدون و مداوم که البته تاثیرگذار نیز باشد الزامی است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به مسائل زیرساختی و افزایش بودجه کتابخانه‌ها از اصلی‌ترین اقداماتی است که برای نیل به هدف افزایش سرانه مطالعه در  کشور باید مورد توجه قرار گیرند.

تاثیر سریال‌ها در افزایش مطالعه

وی به اقدامات تبلیغاتی و فرهنگی برای افزایش سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد تمایل در مردم برای مطالعه و خواندن کتاب به دستگاه و یا سازمان خاصی مربوط نمی‌شود چراکه اقدامات تبلیغاتی در حصول این هدف تاثیرات بیشتری خواهند داشت، به‌عنوان مثال یک فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی می‌تواند در این زمینه بسیار  تاثیرگذار خواهند بود.

پژمان فر ادامه داد: در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای سریالی با عنوان کتابداران در حال نمایش است و در این سریال سعی شده زندگی این افراد و ماجراهای مرتبط به آن‌ها بسیار جذاب نشان داده شود و از این طریق مخاطب به کتابخوانی علاقه‌مند شود و یا فیلم‌های انیمیشن بسیار باکیفیتی تولید می‌کنند.

وی تاکید کرد: بیش از ۳ دهه از انقلاب اسلامی که انقلابی فرهنگی بوده است می‌گذرد اما باید پرسید چند فیلم با محوریت کتابخوانی تولید شده‌اند؟ یا چه اقدام خاصی در این راستا افزایش کتاب در سبد کالای خانواده‌ها صورت گرفته است؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه می‌توان در سریال‌ها تلویزیونی به جای قرار گذاشتن افراد در کافه این قرار در محوطه کتابخانه‌ها گذاشته شود و یا حرکت‌های تبلیغاتی دیگری در این مسیر گنجانده شود، گفت: اینکه صفر تا صد مسئولیت حوزه کتابخوانی را بر عهده یک متولی گذاشته شود و بودجه کمی هم در اختیار آن‌ها قرار گیرد به یقین راه به جای نخواهد رسد و وضعیت کتابخوانی در کشور بدتر خواهد شد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، اضافه کرد: رهبری فرموده‌اند؛ «اگر بدانم تذکرات من در موضوع کتاب و کتابخوانی تاثیر دارد هر روز این تذکرات را می‌دهم.» و این تاکیدات نشان از اهمیت موضوع دارد، در حالی که در کشورهای پیشرفته تمامی دستگاه‌ها در قبال اولویت‌های فرهنگی وظایفی تعریف شده دارند، و. حتی تبدیل وقایع و جنگ‌های روز در قالب داستان و فیلم و سفارش  به رمان‌نویس‌های کار بلد در این کشورها به فراخور اتفاق می‌افتد.

وضعیت کتابخوانی در  کشور بسیار اسفناک است

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته رویکردها حل مسئله است و نه شعار و سخنرانی بنابراین منصفانه باید گفت که وضعیت کتابخوانی در  کشور بسیار اسفناک است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان به اقدامات کمیسیون متبوعش در این زمینه اشاره کرد و گفت: در کمیسیون فرهنگی طی چند هفته گذشته سعی شد ضمن رایزنی با دولت اعتبارات این بخش افزایش پیدا کند، متاسفانه اعتبارات مرتبط با کتاب و کتابخوانی در فصل پنج می‌گنجد؛ به این معنا که تنها در قالب کمک به این بخش اعتبار داده می‌شود و در آن قالب کمترین تخصیص صورت می‌گیرد اما امیدواریم با رایزنی در فصل اول قرار گیرد و اعتبارات بیشتری به دست آورند./