شناسه خبر: ۱۹۰۰
بازدید: ۷۰۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

لزوم “فوریت” تشکیل جلسه شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری

          • اتفاقاتی اخیرا در خصوص آثار میراث فرهنگی مشهد در حال رخداد می باشد که نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را برانگیخته است.

  • یکی از نمایندگان مجلس اقدام به پیگیری تخریب آثار باستانی و بناهای تاریخی مشهد شده است.
    متاسفانه هر ساله خبرهایی مبنی بر تخریب یا تهدید هویت تاریخی بنا‌ها و آثار باستانی که جزئی از پیکره و هویت ایرانی- اسلامی کشور ما است منتشر می‌شود.
    آثاری با قدمتی تاریخی و البته بعضا ثبت شده در میراث فرهنگی که فقط در یک ظرف زمانی کوتاه و با بررسی های اشتباه و نظرات کارشناسی غلط تخریب و یا نابود می شوند. آثاری که قدمت طولانی داشته و از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشند.
    بی شک اگر روند این تخریب ها ادامه پیدا کند باید گفت که تا چند سال دیگر هیچ اثری از هویت و تاریخ این مرز و بوم برایمان باقی نخواهد ماند و آیندگان ما را بخاطر اهمال و کم کاری در این برهه حساس تاریخی نخواهند بخشید.
    شهر مشهد نیز با هویت و تاریخ مثال زدنی خود از زمره شهرهایی است که در سالیان اخیر متاسفانه به بهانه های مختلف از جمله اصلاح بافت فرسوده علی الخصوص در اطراف حرم مطهر رضوی که به نوعی نمادی از فرهنگ کهن پایتخت معنوی ایران اسلامی است از این قضیه مستثنی نبوده است.
    همین دیروز بود که جمعی از فعالان و دوستداران آثار باستانی با انتشار نامه ای در رسانه های جمعی خواستار حفظ و دقت نظر بیشتر مسئولین در مورد تخریب و نابودی بناهای تاریخی همچون” کوزه کنانی” و” سرای عزیز‌الله اُف” در مشهد شدند .
    حال یک روز پس از انتشار این غم نامه علاقمندان تاریخ و هویت مشهد و البته اعتراض و مطالبه مردم در سایر شهرهای ایران،نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به دفتر ریاست جمهوری از پیگیری جدی خود در راستای حفظ آثار باستانی خبر داده است.
    نصرالله پژمانفر در این نامه که خطاب به حسن روحانی نوشته شده، آورده است: اینجانب به عنوان نماینده ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تقاضای تشکیل جلسه”فوری” این شورا را داشته تا در خصوص موارد مورد نگرانی تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.در متن این نامه آمده است :

    حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی
    ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و ریاست محترم شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

    سلام علیکم

    احتراما به استحضار می رساند اتفاقاتی اخیرا در خصوص آثار میراث فرهنگی کشور در حال رخداد می باشد که نگرانی دوستداران میراث فرهنگی و خصوصا نمایندگان مجلس را برانگیخته است.
    خروج آثار از ثبت ملی و تعرض به حرائم آثار تاریخی توسط برخی افراد غیر کارشناس، از مهمترین اتفاقات در حال وقوع در این رابطه می باشد.
    لذا اینجانب به عنوان نماینده ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تقاضای تشکیل جلسه فوری این شورا داشته تا در خصوص مواردی که مورد نگرانی هستند تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.

    با تشکر-نصراله پژمانفر
    نماینده مردم مشهد و نماینده ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی

    گفتنی است ؛ قانون‌گذار نیز با توجه به اهمیت جرائم مربوط به تخریب اموال تاریخی و فرهنگی، ۱۲ ماده از قانون مجازات اسلامی را به این موضوع اختصاص و حتی مجازات‌های نسبتا شدیدی بعضا تا ده سال حبس را برای ان در نظر گرفته است.

001