شناسه خبر: ۶۸۸۴
بازدید: ۵۳۲
تاریخ انتشار: جمعه - ۴ آبان ۱۳۹۷

لزوم حفظ پیاده روی اربعین برای نجات انسان ها/ نمایش ظرفیت بالای اسلام و مسلمانان در اربعین

حجت الاسلام نصراله پژمان فر در خصوص اهمیت پیاده روی اربعین برای مسلمانان به ویژه شیعیان با بیان اینکه در واقع اربعین عدد مقدسی در باورهای ما است، ابراز کرد: در مقدسات ما به عدد ۴۰ توجه ویژه ای شده آنجا که در قرآن عنوان می شود و « و واعَدنا موسی ثَلـثینَ لَیلَهً و اَتمَمنـها به عشر فَتَمَّ میقـتُ رَبِّهِ اَربَعینَ لَیلِهً » وقتی حضرت موسی به کوه تور رفت خداوند متعال ۴۰ روز موسی را مهمان آنجا کرد و در واقع حضرت موسی یک اربعین در آنجا بود.

وی با بیان اینکه در واقع خود عدد ۴۰ و نفس این عدد مقدس است، عنوان کرد: اربعین سید الشهدا (ع) بعد از اسارت اهل البیت(ع) و بردنشان به شام و برخوردهای نامناسبی که نسبت به ایشان روا داشتند، اوج جریان روشنگری اهل البیت(ع) به شمار می رود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این موضوع در طول تاریخ به عنوان نقطه عطفی برای عموم مطالبات آزاده های جهان و علی الخصوص مسلمانان مورد توجه قرار گرفته و در طول سنوات گذشته هم این موضوع همواره مورد توجه خاص مسلمان ها به ویژه شیعیان بوده است.

وی افزود: در حقیقت مردم با یادآوری قیام سید الشهدا(ع) پیاده روی هایی از نجف به سمت کربلا به یاد دوران اسارت اهل البیت(ع) و سختی های ایشان در این اسارت و به منظور زنده نگه داشتن قیام عاشورا و آزادی خواهی سیدالشهدا (ع) در جریان این قیام این حرکت را انجام می دادند.

حجت الاسلام پژمان فر با اشاره به اوج گیری و گسترش پیاده روی اربعین بعد از سرنگونی صدام گفت: بعد از سرنگونی رژیم بعث عراق این موضوع به صورت یک حرکت گسترده و عظیم در میان مسلمانان و شیعیان گسترش پیدا کرده است و امروز هم به لطف خداوند متعال بزرگترین اجتماع مسلمانان و شیعیان را در اربعین و مراسم پیاده روی اربعین شاهد هستیم.

وی با اشاره به هدف شیعیان از برگزاری این همایش بزرگ ابراز کرد: یاد سیدالشهدا و مشکلاتی که برای اهل البیت(ع) در این رابطه به وجود آمد در این مقطع زنده نگه داشته می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اختلاف افکنی های دشمن میان دو ملت ایران و عراق گفت: امروز با وجود اختلاف افکنی ها و برنامه ریزی های دشمنان برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان با وارد کردن شبهات در مراسم دینی و اعتقادی مردم مسلمان این همایش بزرگ با بیداری مسلمانان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امروز دشمن به دنبال تخریب چهره اسلام و مسلمان با انتشار دروغ و اختلاف است، اظهار داشت: امروز که در دنیا جریان های معاند تلاش دارند یک چهره نامناسب و غیر واقعی از اسلام به بشریت نشان دهند، اربعین تنها نقطه ای است که می تواند این ظرفیت را به نمایش بگذارد که مسلمانان در کنار یکدیگر و حتی در کنار غیر مسلمانان در راه حفظ آرمانهای نهضت عاشورا و آزادگی قدم بر می دارند.

حجت الاسلام پژمانفر تاکید کرد: باید تمام همت ما این باشد که بتوانیم مسئله پیاده روی اربعین را به عنوان یک جریان پخته و گویا همیشه حفظ کنیم و بتوانیم از آثار و برکات این مسئله برای نجات انسان ها و نقطه نشان دادن ظرفیت اسلام و مسلمانان به بشریت این کار را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: پیاده روی اربعین می تواند اوج همبستگی و ظرفیت بالای اسلام و مسلمانان را به نمایش بگذارد آن هم در شرایطی که متاسفانه ما از ظرفیت حج برای نشان دادن یک چهره واقعی از رحمانیت و جامعیت اسلام محروم شدیم به دلیل اینکه مدیریت جریان حج به دست جریان عربستان افتاده است و به همین دلیل هم باید از اربعین خیلی مراقبت و مواظبت شود.