شناسه خبر: ۱۳۵۸
بازدید: ۳۹۰
تاریخ انتشار: جمعه - ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

فضای نشر کتاب گسترده‌تر شود/ ممیزی کتاب نباید عرصه حضور نویسندگان را محدود کند

4233_origعضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که فضای نشر کتاب برای فعالیت و حضور بیشتر اهل قلم گسترده‌تر شود.

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه ممیزی کتاب در تمام دنیا وجود دارد و این موضوع خاص ایران نیست، گفت: تمام کشورهای دنیا برای نشر آثار فرهنگی از کتاب تا فیلم ممیزی‌ها و چاچوب‌هایی را در نظر می‌گیرند تا با نظارت و توجه به نکاتی این آثار مدر اختیار مخاطب قرار بگیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای توسعه فرهنگی و توقیت آن نیاز به کالاهای فرهنگی از جمله کتاب داریم. کتاب کالایی است که تاثیر مستقیمی بر زندگی و فرهنگ جامعه‌ ها دارد. بنابراین باید در چارچوب‌های منطقی کتاب‌ها در اختیار مردم و مخاطبان آن قرار گیرد. با این حساب ممیزی دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه ممیزی باید در چارچوب منطقی انجام شود، ادامه داد: نباید ممیزی به نحوی باشد که دایره حضور نویسندگان در آن کاهش یابد چرا که با کاهش آن مخاطبان که سلیقه‌های مختلفی دارند نیازشان برآورده نمی‌شود و به سمت آثار خارجی که با چارچوب‌های ما یکسان نیست می‌روند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌با این حساب باید ممیزی کتاب به صورتی انجام شود که دایره حضور نویسندگان و نشر کتاب گسترده باشد و در عین حال چارچوب‌های مهم رعایت شود.

رئیس‌جمهور روز گذشته در سی و دومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: نمی‌گویم ممیزی بر کتاب باشد یا نباشد، می‌گویم صد اصل برای ممیزی پیدا کرده‌ایم، باید دو یا سه اصل قرار دهیم و اخلاق هم به عنوان یک اصل باشد؛ در ادامه مقدسات، ارزش‌ها، امنیت و مصالح ملی هم اصل‌های مهم باشد.