شناسه خبر: ۱۱۸۱
بازدید: ۴۹۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۵ آذر ۱۳۹۳

عقب ماندگی ۶ درصدی سهم فرهنگ کشور در بودجه عمومی در قیاس با شاخص متداول دنیا

1460_orig-کاهش بودجهعضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:در حال حاضر سهم فرهنگ در بودجه عمومی ۱.۱ و سهم آن در بودجه جاری تقریبا سه درصد است اما شاخص متداول بودجه فرهنگی در دنیا ۷ درصد عنوان می‌شود و ما از دولت خواستیم سهم بودجه فرهنگی در یک بازه زمانی مناسب دو برابر شود.

نصرالله پژمان فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه اعضای کمیسیون پیشنهادات فرهنگی خود را برای اعمال در جداول لایحه بودجه سال ۹۴ با نوبخت در میان گذاشتند، تاکید کرد: البته پیشنهادات ما کلی بود اما از آنجا که دولت در تامین منابع مالی با مشکل مواجه بود قرار شد پیشنهادات کمیسیون در دولت بررسی شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: در پاسخ به این سوال که آیا قراراست بودجه فرهنگی در لایحه بودجه سال آینده کاهش یابد ، گفت: چنین اتفاقی نخواهد افتاد و یکی از پیشنهادات کمیسیون فرهنگی افزایش سهم فرهنگ از بودجه سالانه بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سهم فرهنگ در بودجه عمومی ۱.۱ و سهم آن در بودجه جاری تقریبا سه درصد است اما شاخص متداوم بودجه فرهنگی در دنیا ۷ درصد عنوان می‌شود و ما از دولت خواستیم سهم بودجه فرهنگی در یک بازه زمانی مناسب دو برابر شود.

پژمان فر تاکید کرد:‌با این حساب کمیسیون هرگز با کاهش بودجه فرهنگی موافقت نخواهد کرد اما توقع افزایش سهم بودجه فرهنگی تا ۷ درصد در یکسال را هم نداریم اما در بازه زمانی مناسب باید به شاخص جهانی دستیابیم.

عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد کاهش بودجه فرهنگی غیرمنطقی است و ادامه داد: هرچقدر بودجه فرهنگی کاسته شود، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مختلف در جامعه افزایش می‌یابد.

نماینده مردم مشهد و کلات ادامه داد: گسترش اعتیاد، مشکلات اخلاقی و بسیاری از ناهنجاری‌هایی که در اجتماع می‌بینم ارتباط مستقیمی با ضعف فرهنگی دارد. فرهنگ حتی بر روی مسئله بهداشت و درمان نیز اثرگذار است اگر امروز مسائل فرهنگی را به سطح مناسبی افزایش یابد بسیاری از بیمارهایی که مردم به آن مبتلا می شوند برطرف می‌شود، دیگر لازم نیست و برای تهیه دستگاه‌های بهداشت و درمان هزینه‌های فراوانی پرداخت کرد.

پژمان‌فر در ادامه، دستیابی به اهداف فرهنگی بودجه سالانه کشور را بررسی کرد و گفت: به نسبت سال گذشته، تخصیص بودجه فرهنگی به رقم قابل توجهی رسید و در چند ماه آخر ۵۰ درصد از بودجه فرهنگی اختصاص یافت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تحقق اهداف قانون برنامه پنجم در حوزه فرهنگی گفت:اعلام اعداد و ارقام درباره دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه کل کشور راحت نیست و باید بررسی کلی صورت گیرد اما در کل اهداف فرهنگی در قالب برنامه تنها به پرداخت حقوق و دستمزد محدود می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس علت عمده ضعف در حوزه فرهنگی را بودجه دانست و توضیح داد: دولت پاسخگو ضعف‌های حوزه فرهنگی نیست. هربار که از وزیر ارشاد سوال می‌شود او کمبود اعتبارات مالی را علت عمده مشکلات می‌داند. بنابراین برای پاسخگو کردن دولت در زمینه فرهنگی باید ساز و کار دیگری تعریف شود.