شناسه خبر: ۷۱۷۳
بازدید: ۶۷۰
تاریخ انتشار: شنبه - ۴ اسفند ۱۳۹۷

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: کسی حاضر نیست که برای گفتمان انقلاب سرمایه‌گذاری کند

حجت الاسلام پژمان فر در “هشتمین هم‌اندیشی سینما انقلاب” گفت: “ما امروز یک مجموعه‌ای داریم که توانسته است بخشی از کارها را در دست بگیرد. سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبکه افق، مؤسسه شهید آوینی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و… مجموعاً ۹۱ دفتر فعال در این موضوع هستند، اما چرا کار خاصی انجام نشده است؟ اشکال کار کجاست؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که یک دلیل اصلی این است که با رویکرد اقتصادی به سینما نگاه کردیم و آن را یک قلک فرض کردیم. کسی برای حرف‌های اساسی گفتمان انقلاب سرمایه گذاری نکرد. به دشمن نگاه کنید، انتقال حرف‌هایشان به جوانان ما هزینه دارد، چرا آنها را برای ما مجانی پخش می‌کنند؟ به‌دلیل اینکه می‌خواهند با گفتمان انقلاب مقابله کنند”.

پژمان فر در ادامه، با ابراز “اشتباه دیگر ما واگذاری کل سینما به بخش خصوص است” تصریح کرد: “دولت پایش را از تولید و حتی سیاست‌گذاری سینما بیرون کشیده است؛ حتی در جاهایی که مستقیماً هزینه‌ها را پرداخت می‌کند یا کمکی انجام می‌دهد. وقتی به آنها ایراد می‌گیریم می‌گویند سینماگر می‌گوید باید حرف خودش را بزند. حتی صدا و سیما هم این‌گونه شده است. قصه را خود سینماگران می‌نویسند و می‌سازند، نهایتاً صدا و سیما بخش‌هایی را سانسور کند، ولی به‌هرحال چیزی که روی پرده‌ها می‌بینیم و در منازل تماشا می‌کنیم محصول فکر سازندگان هستند و نظر حاکمیت اعمال نشده است. دولت کاملاً پایش را بیرون کشیده است”.

نماینده مردم مشهد و کلات افزود: آقایان استدلال می‌کنند “اینها که کارمند ما نیستند. ما برای حرف‌هایمان کسی را نداریم”. اشتباه بزرگ دیگر، کاهش اعتبارات بخش فرهنگ و سینما است. در هالیوود و بالیوود مطالب را ارائه می‌دهند، کسانی می‌آیند و برای ساختشان اعلام آمادگی می‌کنند. برای افکارشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. در اینجا اما، کسی حاضر نیست که برای گفتمان انقلاب سرمایه‌گذاری کند”.

این روحانی و کارشناس حوزه فرهنگ در ادامه کشور را نیازمند حرف‌های تازه در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: “همه حرف‌های تازه را نمی‌شود فقط با منبر و تریبون گفت. اینها مخاطب محدود و خاص دارند. مخاطب فراگیر، همانی است که در سالن‌های سینما است. من به‌عنوان یک آدم مطلع در حوزه فرهنگ و سینما که عموم فیلم‌های تولید داخل را می‌بینم، اعلام می‌کنم که هیچ سرمایه‌گذاری در زمینه گفتمان اصیل انقلاب نشده است. من با اینکه سینما، تنها سفارش بپذیرد مخالفم اما روی داشتن فیلم سفارشی تأکید دارم”.