شناسه خبر: ۶۵۰۷
بازدید: ۴۲۰
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: پهنای باند پیام‌رسان‌های داخلی را هر روز کاهش می‌دهند

نصرالله پژمان فر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص برنامه برای فیلترینگ نسخه های فرعی تلگرام و مسدود شدن وی پی ان ها اظهار داشت: از ابتدا مشخص بود که تلاش دولت برای مسدود کردن وی پی ان ها تنها در حد یک بازی نمایشی بود و وزیر ارتباطات علیرغم برخی از هشدار ها که قبلا داده بود قصدی برای انجام این کار ندارد.

وی با بیان اینکه در دولت اراده ای برای مسدودسازی نسخه های فرعی تلگرام و وی پی ان ها وجود ندارد تصریح کرد: اقایان با سیاست وقت کشی تلاش می کنند تا فرصت گیری کرده تا مسیر قبلی خود را طی کنند چرا که از ابتدا هیچ گونه علاقه ای نسبت به کوچ دادن مردم به پیام رسان های داخلی وجود نداشت.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه فشار ها هر روز به پیام رسان های داخلی بیشتر می شود گفت: پهنای باند متعلق به پیام رسان های داخلی هر روز محدود تر از قبل می شود و این نشان می دهد که نه تنها اراده ای برای انجام این کار نیست بلکه تلاش هایی برای جلوگیری از شکل گیری و پیشرفت پیام رسان های داخلی صورت می گیرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس ضمن تشریح اخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات یاداور شد: پیشرفت شبکه ملی اطلاعات هر ساله تنها در حد یک پاور پوینت بوده و مسوولان متولی تا کنون این شبکه را راه اندازی نکرده اند.

پژمان فر ضمن تاکید بر لزوم مدیریت فضای مجازی کشور بیان داشت: انچه که در فضای کشور مشکل ساز شده است سو مدیریت بوده و زیر ساخت ها در کشور به اندازه کافی وجود دارد.

وی همچنین گفت: اگر یک دهم امکاناتی که وزارت ارتباطات در اختیار وزارت ارتباطات قرار داده بود در اختیار پیام رسان های داخلی قرار بگیرد و دولت اجازه می داد این پیام رسان ها فعالیت خود را به اندازه ای که تلگرام آزادی دارد انجام بدهند شاهد رشد چشمگیر مخاطبان پیام رسان های داخلی خواهیم بود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین گفت: مسوولان مربوطه قول دادند بخشی از پهنای باند ک در اختیار تلگرام بود را در اختیار پیام رسان های داخلی قرار بدهند اما گزارش هایی که روزانه به دست ما میرسد حاکی از کاهش پهنای باند پیام رسان های داخلی است.

پژمان فر با بیان اینکه فضای رقابت پیام رسان های داخلی و خارجی برابر نیست عنوان کرد: دولت نه تنها تمایلی به حمایت از این پیام رسان ها ندارد بلکه تمام امکانات خود را برای پیام رسان های خارجی بسیج کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بین نمایندگان تعدادی هستند که با توجه به وابستگی سیاسی خود به دولت موافق این سیاست بوده و عزمی جدی برای پیگیری فیلترینگ وی پی ان ها و یا نسخه های دیگر تلگرام وجود ندارد.

نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه دولت و وکیل الدوله ها اجازه فیلترینگ نسخه های دیگر تلگرام را نمی دهند اظهار داشت: اعتقاد این نمایندگان این است که باید مسیر قبلی که پیام رسان های خارجی به راحتی فعالیت می کردند، ادامه پیدا کند.

پژمان فر در ادامه تصریح کرد: از مسیر فروش اینترنت بین الملل در کشور و رونق وی پی ان ها درآمدهای مالی زیادی نصیب وزارت ارتباطات می شود که در این شرایط هیچ گاه شاهد رونق شبکه ملی اطلاعات نخواهیم بود.

وی همچنین گفت: در عرصه فضای مجازی نه تنها مسیر اشتغال برای جوانان فراهم نشده بلکه ایران جز کشورهایی است که مردم آن بیشترین پول را برای اینترنت می پردازند.