شناسه خبر: ۵۱۴۰
بازدید: ۳۶۱
تاریخ انتشار: شنبه - ۱۰ تیر ۱۳۹۶

عضو شورای عالی فضای مجازی: وعده‌های وزارت ارتباطات درخصوص تشکیل شبکه ملی اطلاعات محقق نشده است

نصراله پژمانفر عضو شورای عالی فضای مجازی، با اشاره به ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با توجه به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری، گفت: فضای مجازی به عنوان یک محیط حساس و پیچیده علیرغم آفریدن فرصت‌های متعدد، آسیب‌های اجتماعی مختلفی را ایجاد کرده است ضمن آنکه بعضا حقوق افراد نیز در آن تضیع شود درواقع خطر فضای مجازی به مراتب از فضای فیزیکی برای جامعه تهدیدکننده‌تر است، لذا همانطور که از حقوق مردم در فضای فیزیکی مراقبت می‌شود باید برای حفظ این حقوق در شبکه‌های مجازی نیز سازوکار و تدبیر مشخصی داشت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه هیچ نوع مدیریتی بر فضای مجازی وجود ندارد، ادامه داد: سالیانه چندین هزار پرونده در قوه‌قضاییه به دلیل جرایم سایبری تشکیل می‌شود که دزدی به اموال مردم و تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها عمده دلایل شکایت‌ها است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود بسیاری از مشکلات مذکور قابل حل خواهد شد، اضافه کرد: متاسفانه با وجود آنکه نزدیک به ۴ سال است موضوع را با وزیر ارتباطات پیگیری می‌کنم اما هنوز هیچ کدام از وعده‌ها محقق نشد.

عضو شورای عالی فضای مجازی با تاکید براینکه اگر سیاست‌های فعلی دولت و وزارت ارتباطات ادامه پیدا کند در آینده نیز به شبکه ملی اطلاعات نیز دسترسی پیدا نخواهیم کرد، بیان کرد: این موضوع باید با توجه به تاکیدات رهبری در جمع دانشجویان و مسئولان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون رهبر انقلاب ده‌ها بار موضوع ضرورت تشکیل شبکه ملی ارتباط را در اولویت سخنرانی‌های خود قرار داده‌اند، توضیح داد: آنچه تاکنون در راستای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات انجام شده به معنای دستیابی به این شبکه نیست چراکه ایجاد زیرساخت بدون رفتار نظام‌مند محقق نخواهد شد.