شناسه خبر: ۴۶۵۸
بازدید: ۴۵۹
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

عذرخواهی و پرداخت دیه فاجعه‌دیدگان منا دو شرط ایران برای اعزام مجدد حجاج باشد

نصراله پژمانفر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مذاکراتی که قرار است ایران و عربستان ۵ اسفندماه در رابطه با نحوه اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج سال آینده داشته باشند، گفت: در جریان این مذاکرات حقوق مردم و کشورهای مختلف ضمن توجه به دیپلماسی طرفین، نباید فراموش شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی خارجی ما با رخوت جدی همراه است، عنوان کرد: این موضوع باعث شده بخش قابل توجهی از حقوق مردم ما در رابطه با حج سال ۹۴ تضییع شود و آنطور که درباره حج انتظار داشتیم دستگاه دیپلماسی با شدت و اقتدار در برابر این اتفاق غلط، واکنش صریح و جدی به خرج نداد که همین باعث جری شدن سعودی ها شد.

وی افزود: در خصوص فاجعه منا تضییع حقوق خانواده کسانی که عزیزانشان در این فاجعه به شهادت رسیدند و حتی عذرخواهی که از سوی عربستان سعودی صورت نگرفت، همه و همه ریشه در ضعف دیپلماسی ما دارد.

پژمان فر با بیان اینکه در شرایطی که عربستان مجددا موضوع مذاکرات حج را مطرح کرده، مسئولان باید قاطعیت در روند بررسی مسأله داشته باشند، عنوان کرد: عربستان باید بپذیرد که ضمن پرداخت دیه فاجعه دیدگان سال ۹۴ در جریان حج، حجاج ما مراسم برائت از مشرکین را به عنوان بخشی از اعمال عبادی خود در روند مناسک حج اجرا کنند و حتی باید پذیرای این مطلب باشد که نسبت به تأمین امنیت جان و مال مردم تعهد دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص نحوه صدور ویزا بدون فعالیت سفارتخانه عربستان در کشورمان خاطرنشان کرد: اگر دو طرف به فهم مشترکی نسبت به راه اندازی مجدد اعزام حجاج ایرانی شوند، قطعا می توانند راهی برای صدور ویزا نیز تعیین کنند./

پایان پیام