شناسه خبر: ۲۱۷۶
بازدید: ۶۳۱
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۶ مهر ۱۳۹۴

طرح حفاظت از بافت تاریخی و فرسوده در اولویت بررسی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از قرار گرفتن طرح حفاظت از بافت‌های تاریخی و فرسوده در اولویت بررسی خبر داد.

نصرالله پژمانفر در این‌باره به خبرنگار پارلمانی ایسنا گفت:‌ ۵۰ امضا جمع کرده‌ایم و این طرح، جزو طرح‌های اولویت‌دار قرار گرفت. تلاشمان این است که نوبت بررسی این طرح را جلو بیاوریم تا در همین مجلس بررسی و تصویب شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که به بهانه بافت فرسوده، میراث فرهنگی را از بین نبرند. برخی آثار، فرسوده تلقی می‌شود اما همین‌ها اگر بازسازی و مرمت شود می‌تواند حتی از لحاظ اقتصادی درآمدزایی داشته باشد. ما راجع به این مساله هم طرح داریم که این آثار بعد از مرمت،‌ با همین شکل تجاری شوند مثلا به عنوان هتل و اقامتگاه مورد استفاده قرار گیرند.

پژمانفر گفت: متاسفانه گاهی شاهد هستیم که بافت تاریخی از ثبت خارج می‌شود و شهرداری به بهانه این که این‌ها بافت فرسوده هستند مجوز تخریب می‌دهد. این مسیر اشکال دارد که باعث می‌شود یک اثر تاریخی از ثبت خارج شود. ما در این طرح می‌خواهیم خلاء قانونی برطرف شود و هر قاضی به راحتی نتواند یک اثر تاریخی را از ثبت خارج کند.

او همچنین اظهار کرد: من در این زمینه به آقای جهانگیری هم نامه نوشته‌ام، ایشان هم پاسخ داده‌اند و دستور پیگیری را صادر کرده‌اند.