شناسه خبر: ۵۰۵۹
بازدید: ۴۴۵
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

رئیس کمیسیون فرهنگی: لزوم نگهداری بقایای بخشی از جنایت تروریستی/ یادمان مناسبی برای وقایع تروریستی ایجاد نشد

نصراله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره بازسازی صحنه جنابت تروریستی روز چهارشنبه (۱۷ خرداد) و حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام (ره) گفت: در تمام دنیا در مورد اتفاقاتی که رخ می‌دهد سعی می شود تاریخ را حفظ کنند، بخشی از تاریخ مکتوب است که سعی می کنند ثبت و ضبط شود . بخشی از تاریخ شفاهی و مستند است . این اتفاقی که در مجلس افتاده به عنوان مرکز مهم دموکراسی و متکی با ظرفیت مردم اهمیت دارد. این اتفاق مهمی که در تاریخ ما باید آثار، موضوع و ریشه‌ها وعواملش حفظ شود. در دنیا هم در کشورهای اسلامی و غیراسلامی همینطور است حتی در حرم مطهر سید الشهداء وقتی رژیم صدام به حرم حمله کردند و حرم را گلوله باران کردند بخشی را نگه داشتندبرای این که بدانند چه گذشته است.

بقایای بخشی از آثار جنایت در مجلس نگهداری شود

وی ادامه داد: حتما همه آثار رانمی توان نگه داشت، اما باید بخشی از آثار جنایت جریان استکباری در مجلس شورا داشته باشیم و بتوانیم برای نسل های بعدی اتفاقات را کاملاً مشهود ودر فضای مراجعات مردمی حضور داشتندرا باید نگهداری کنیم باید در مرمت و بازسازی مجلس بایددر برخی بخش ها این آثار باید حفظ شود تا برای روایتگری نسل های بعد خودشان را نگه دارند و به غیر از مکتوبات باشد. این که بعد از سی و چند سال می بینیم جریان هایی اتفاقات اولیه انقلاب را قلب و مصادره می کنند، مثل ترورهایی که گروهک‌ها در تهران انجام می دادند و اکثر افرادی که ظاهر اسلامی داشتند را ترور می کردند. اگر بخش‌هایی از آن تاریخ وجود داشت مردم نفاق و جریان منافقین را فراموش نمی کردند و مانع این می شد که برخی این واقعیت را قلب کنند و بین جلاد و شهید را عوض کنند و فضاسازی سیاسی را در جامعه ایجاد کنند. نگهداری این آثار و جلو چشم بودن از اهمیت زیادی برخوردار است تا مردم جنایات صورت گرفته را در ادامه مسیر فراموش نکنند. در بازسازی مجلس باید این موضوع به جدیت دنبال شود.

آثار نمادین از واقعه تروریستی ایجاد شود

وی درباره ساخت اثر یادبود در مکان حادثه تروریستی گفت: در ارتباط با جنایت صورت گرفته باید باید المان‌هایی ایجاد شود و برای المان ها از واقعیت بهره گرفته شود به طور مثال باغبانی در مجلس ترور شد و می تواند المانی باشد و آن فضا را نام گذاری کنند. جدای از عکس و مکتوبات باید آثاری وجود داشته باشد تا نمادی برای این جنایت صورت گرفته باشد.

فراموشی مردم امری طبیعی است/ یادمان مناسبی برای وقایع تروریستی ایجاد نشد/غفلت و بی برنامگی آفت است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: فرامواش کردن مردم یک امری طبیعی است وقتی آثار را پاک می کنیم، مردم حس اولیه خودشان را از دست می دهند این حس را باید در مردم زنده نگه داریم تا بدانیم همیشه دشمن گفتمان انقلاب بودند با هجمه مجموعه ارزشی مثل سپاه با بهانه واهی این مراقبت چهار دهه ای که جوان ها با جان از گفتمان انقلاب دفاع کردند را مورد سوال قرار می دهند و از سوی دیگر مردم نعمت امنیت و عواملی که این امنیت را فراهم کردند و یا آن را به خطر انداختند را فراموش می‌کنند. به شخصه مقصر بخشی ازاین بی توجهی را عواملی می دانم که این آثار را با بی توجهی و بی برنامگی از بین بردند و یادمان‌های مناسبی هم ایجاد نکردند. خیابانی که شهید ی با وضعیت دلخراش به شهادت رسیده و اسمش را تغییر می دهند کار شایسته ای نیست ما نمی توانیم یاد آن شهدا را با تغییر اسم نامناسب و نابجا حفظ کنیم./

انتهای پیام