شناسه خبر: ۵۰۲۱
بازدید: ۴۱۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶

رئیس فراکسیون قرآن و عترت: جذب نوجوانان و جوانان بعد از اعمال عبادی در اولویت قرار گیرد

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص راهکارهای ارتقاء ظرفیت‌های مساجد و راهکارهای تقویت این ظرفیت‌ها، گفت: مساجد به عنوان مهم‌ترین مرکز فرهنگی در جهان اسلام شناخته می‌شوند که بعد از پایه گذاری در صدر اسلام آثار زیادی در جامعه داشته است، پیامبر(ص) نیز بعد از هجرت از مکه به مدینه نخست به ساختن مسجد پرداختند، همچنین پیش از رسیدن به مدینه در قبا اولین مسجد را پایه گذاری کردند.

مسجد از بالاترین ظرفیت‌های فرهنگی برخوردار هستند

وی اظهار داشت: پیامبر(ص) همچنین در مدینه نخست نسبت به پایه گذاری مسجدالنبی پرداخت، بنابراین مساجد به عنوان مراکز فرهنگی بالاترین ظرفیت را دارا هستند که باید بدان توجه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در صدر اسلام چند دسته مسجد بر اساس مأموریت‌ها وجود داشت، گروهی را مساجد محلی تشکیل می‌دادند که تمام امور اجتماعی مردم مانند اقامه نماز، حل مشکلات و اختلافات خانوادگی و تصمیم گیری‌ها در آن انجام ‌می‌گرفت، دسته دوم را مساجد جامعی که علاوه بر برپایی نماز جمعه، تصیمات کلان شهری در آنجا گرفته می‌شد، شامل می‌شوند، دسته سوم را مساجد بیرون شهر مانند غمامه که در صدر اسلام بسیاری از تصمیمات نظامی در آن مکان اخذ می‌شد.

مسجد کانون حل و فصل مسائل مردمی/ مساجد باید از رویکرد نمازخانه ای خارج شود

وی با بیان اینکه مسجد تنها کانونی بوده که مسائل مردم در آنجا طرح و حل و فصل می‌شد، تصریح کرد: تجربیات موفق در مساجد کشور سبب ارتقا درجه فرهنگی و اجتماعی این اماکن شده به نوعی که همه نیازهای اقشار مختلف، همه سنین، نیازهای آموزشی، تفریحی، ورزشی، هنری و غیره را تامین کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ظرفیت مساجد باید آنقدر ارتقا یابد که از رویکرد نمازخانه ای خارج شود، تصریح کرد: مساجد باید تبدیل به کانون‌های فرهنگی شود تا به امن‌ترین مراکز برای خانواده ها مبدل شود، همچنین به ورزش با محوریت مساجد باید توجه شود زیرا نسبت به سایر فعالیت‌ها از امنیت روانی و اجتماعی بالاتری برخوردار است.

انتقاد از غفلت مساجد از جذب نوجوانان و جوانان/ ورزش، مهارت‌آموزی و آموزش‌های کمک‌درسی لازمه ارتقا ظرفیت مساجد

وی با یادآوری مساجدی در کشور که غیر از زمان کوتاه اقامه نماز باقی اوقات را به ارائه خدمات می‌پردازند، ابراز داشت: مساجدی در مشهد تقریبا ۲۰ ساعت در شبانه روز باز بوده و تنها ۴ ساعت تعطیلی دارند، این مساجد با محوریت‌های مذکور باید توسعه یابد تا مردم از خدمات متفاوت آن بهره مند شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس دهم در ادامه از مواردی که مورد غفلت واقع شده‌اند نام برد و گفت: به نظر می‌رسد اقشار نوجوان و جوان و عدم برنامه واحد برای این قشر از موضوعاتی است که مورد غفلت واقع شده، هرچند برخی کانون‌های فرهنگی و هنری با محوریت جوانان فعالیت دارد اما کافی نیست و باید توسعه پیدا کند تا بتوان خدمات ورزشی و غیره را به این قشر ارائه کرد.

وی اظهار داشت: مساجد بعد از اعمال عبادی باید امور فرهنگی را دراولویت کاری خود قرار دهند، در واقع این ظرفیتی است که با مهارت آموزی می‌تواند در مساجد شکل گیرد، البته آموزش‌های کمک درسی برای جوانان نیز در جذب این قشر موثر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بنده در مسجدی که پیش از سال ۵۷ در آن فعالیت داشتم توانتستیم نسبت به جذب کودکان با ارائه آموزش‌های نقاشی، بازی و اردوهای جمعی تجربه‌های موثری را کسب کنیم، لذا پیشنهاد می کنم مساجد ظرفیت‌های خود برای جذب جوان را ارتقا دهند./

انتهای پیام