شناسه خبر: ۱۲۴۵
بازدید: ۴۶۹
تاریخ انتشار: پنجشنبه - ۱۱ دی ۱۳۹۳

دیدارهای خارجی در مساجد صورت گیرد/پیامبر مراودات و مباحثات خود را در مساجد برپا می کرد

68262_origعضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فعالیت‌های محدود مساجد تاکید کرد که مسجد از مهمترین کانون در نظام دینی و جامعه اسلامی است اما متاسفانه مساجد به سمتی رفتند که حداقل کارکرد یعنی اقامه نماز را در آن شاهد هستیم.

نصرالله پژمان فر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اقامه نماز جماعت ضروری است اما نباید فعالیت مساجد تنها محدود به برپایی نماز باشد، تشریح کرد: اگر به ماهیت مسجد در نظام اسلامی و روز آغاز اسلام توجه کنیم، متوجه می‌شویم که اسلام در مسجد شکل گرفت , پیامبر بزرگوار اسلام تمام فعالیت‌های خود را از مسجد آغاز کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌های پیامبر با محوریت مسجد شکل گرفت، توضیح داد: پیامبر تمام دیدارهای خود با قبایل و روساو نمایندگان دیگر کشورها در راستای گسترش اسلام را در مسجد انجام می داد امروز نیز با الگو برداری از این رفتار رسول اکرم می‌توان دیدار‌های خارجی را در مسجد برپا کرد.

وی ادامه داد که پیامبر(ص) فعالیت‌های دیگری مانند رفع اختلافات خانوادگی را با محوریت مسجد پیگیری می‌کرد. بنابراین امروز هم باید همه مسائل با محوریت مسجد انجام شود.

عضو کمیسیون فرهنگی بر این موضوع تاکید دارد که باید در کنار توسعه کمی و عددی مساجد، فعالیت‌های متنوعی در این مکان‌ها انجام شود تا به شاخص‌های درستی در زمنیه کارکردهای مساجد دستیابیم.

پژمان‌فر افزود: باید مسجد کارآمدتر شوند و محور فعالیت‌های فرهنگی قرار گیرد. البته بخشی از این کارها در کانون فرهنگی هنری مساجد پیگیریم شود اما کافی نیست. باید در ارتباط با این موضوع جدی‌تر باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به طرحی درباره مساجد اشاره کرد که در کمیسیون متبوعش پیگیری می‌شود. به گفته این نماینده در این طرح به فعالیت‌های مختلفی که امکان پیگیری آن در مساجد است مانند فعالیت‌های ورزشی و کتابخانه اشاره شده است. وی اعتقاد دارد هیچ ایرادی ندارد فعالیت‌های فرهنگی متنوعی در مساجد دنبال شود و حتی آن را ضروری می‌داند چرا که باید فعالیت‌های فرهنگی در فضای مساجد متمرکز شود.

البته نماینده مردم مشهد و کلات دولتی شدن مساجد را یکی از دلایل دوری این فضاها از فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: از آنجا که مساجد از لحاظ بودجه و تکالیف به دولت وابسته هستند، اختیارشان در برپایی برنامه‌های متنوع کم شده است این درحالی است که در گذشته چابکی مساجد وابسته به مردم بود.

پژمان فر اظهار داشت: دولت تنها باید کمک‌ و زیر ساخت‌ها را برای مساجد فراهم کند، اینکه مساجد به دولت وابسته شوند غلط است.

عضو کمیسیون فرهنگی یکی دیگر از اشکالات امروزه مساجد را معماری آنها می‌داند و گفت: متاسفانه معماری مساجد به سمتی حرکت می‌کند که کم کم سابقه معماری ایران به فراموشی سپرده می‌شود. باید متولی این امر یعنی امور مساجد به این نکات توجه کند تا معماری ایرانی اسلامی در مساجد تازه ساخت لحاظ شود.

در این باره همچنین غلامرضا انصاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفته است متاسفانه در سال های اخیر توجه به معماری سنتی و ایرانی و اسلامی در نمادها، مساجد و فضاهای شهری کمتر مورد توجه است و در فضاهای شهری نیز معماری ایرانی اسلامی نمود کمتری داشته است.

به گفته وی معماری در روح و روان شهروندان اثر بسیاری دارد. اگر شهر، شهر آرمانی با معماری و عناصر سازنده نباشد در انسان ها تاثیر بسیاری دارد و خشونت روحی هم به همراه خواهد داشت. معماری های امروزی به سمت نمادهای خشک، خشن و بی روح می رود که در آینده اثرات ناسالمی بر مردم دارد و این معماری ها در مساجد هم دیده می شود.