شناسه خبر: ۲۱۷۲
بازدید: ۳۲۴
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۶ مهر ۱۳۹۴

دولت عربستان حج را وسیله‌ای برای فرافکنی میان امت اسلام قرار داده است

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با تاکید بر اینکه باید کشورهای اسلامی فکری برای مدیریت مراسم باشکوه حج داشته‌‌باشند، اظهار کرد: سال به سال که می‌گذرد دولت عربستان نشان می‌دهد که لیاقت پرده‌داری خانه خدا را ندارد و این بی‌کفایتی هر روز  و هر سال با وقوع حوادث مختلف بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی افزود: در ارتباط با حادثه منا دو آسیب فرهنگی قابل بررسی است، نخست اینکه حج یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که سبب وحدت و انسجام میان فرق اسلامی شده و فرصتی طلایی برای نشان دادن وحدت و اتحاد جهان اسلام است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه عربستان و آل سعود فرافکنی‌هایی به خرج می‌دهد و یک روز می‌گوید اتفاقات به دلیل بی‌نظمی حجاج آفریقایی بوده و یک روز می‌گوید به دلیل بی‌نظمی‌ها در مسیر حجاج ایرانی بوده، این در نگاه جهانی به نفع امت اسلام نبوده و نوعی تفرقه را سبب می‌شود.

پژمانفر یادآور شد: ما موضوع حج را به عنوان یک کنگره بزرگ می‌دانیم که وحدت جهان اسلام را به منصه ظهور می‌گذارد و در چنین شرایطی در نگاه جوامع غیرمسلمان، عدم توانایی در مدیریت ۲ تا ۳ میلیون نفر در این کنگره عظیم به ضرر موقعیت جهان اسلام است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس ‌جمهور به نیویورک یادآور شد: روحانی باید از این فرصت استفاده کند و این بی‌لیاقتی آل سعود را از طریق این تریبون جهانی به گوش جهانیان برساند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این بوده که روحانی از ظرفیت پیش آمده در اجلاس سازمان ملل استفاده کرده و با دیگر کشورهای اسلامی در موضوع مدیریت حج چاره‌ای بیاندیشند.