شناسه خبر: ۱۹۱۰
بازدید: ۳۵۱
تاریخ انتشار: پنجشنبه - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

دلالی آثار باستانی و میراث فرهنگی مشهد

        • نماینده مردم مشهد از دلالی میراث فرهنگی توسط عده ای سودجو و خارج کردن نام بناهای تاریخی در قبال دریافت پول از فهرست میراث فرهنگی خبر داد.

  • عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: سودجویی و دلالی آثار باستانی زمینه تخریب این بخش از تاریخ و هویت مشهد را فراهم کرده است.
    به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام نصراله پژمانفر در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد گفت: عده ای با دریافت مبالغی از صاحبان آثار تاریخی و خانه های قدیمی مشهد، که گاها به ۵۰ درصد ارزش زمین هم میرسد، اقدام به خارج کردن نام مکان از فهرست میراث فرهنگی کرده و زمینه فروش و در نتیجه تخریب این آثار را فراهم می آورند.
    نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خلاء های قانونی و ضعف مدیران اجرایی استان زمینه سودجویی این عده را فراهم کرده تا چوب حراج به هویت و فرهنگ این شهر بزنند.
    عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به نامه ای اخیر خود به ریاست جمهوری اشاره کرده و افزود: در نامه ای که اخیرا منتشر شد از رئیس جمهور درخواست کرده ام تا جلسه شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری فورا تشکیل و به این موضوع رسیدگی شود.
    پژمانفر اضافه کرد: رونوشتی هم از این نامه به دستگاه قضایی ارسال شده و از آنها درخواست کرده ام تا با متخلفان و سودجویانی که بخشی از هویت و تاریخ مشهد را دستمایه سوداگری و تجارت خود قرار داده اند برخورد شود.
    وی تاکید کرد: تخریب آثار باستانی صرفا تخریب یک بنا نیست، بلکه نابودی بخشی از تاریخ، فرهنگ و هویت این شهر هست و نباید اجازه داد که به راحتی بخش هایی از هویت مشهد در پی سودجویی و مال اندوزی عده ای قلیل به ورطه نابودی کشیده شود.
    نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید خود از برخی از بافت های تاریخی در حال تخریب مشهد گفت: برخی از آثار تاریخی مشهد مانند خانه کوزه کنانی، سرای عزیز الله اف و چند خانه و بنای قدیمی به شدت آسیب دیده و در حال تخریب می باشند.
    وی درپایان یادآور شد: در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهیم کرد تا مشکلات وخلاء های قانونی در این خصوص رفع شده و جلوی نابودی این بخش از هویت، فرهنگ و تاریخ مشهد گرفته شود.