شناسه خبر: ۱۹۶۴
بازدید: ۶۱۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

دستور معاون اول رئیس جمهور برای توقف «تخریب تاریخ»

خانه تاریخی «کوزه کنانی» و سرای «عزیزا…اف» ماندنی شدند

 بعد از سرنوشت تلخ تخریب چندین بنای تاریخی ثبت شده و خروج ۶ اثر تاریخی از فهرست آثار ملی، حالا عزم رسانه ها، مردم و مسئولان برای جلوگیری از تخریب دو اثر تاریخی و در ادامه آن مقابله با تخریب هر بنای تاریخی دیگر در مشهد جزم شده است؛ تا آنجا که بعد از پیگیری های «خراسان» در ماجرای «تخریب تاریخ»، معاون اول رئیس جمهور شخصا وارد گود شده است تا از ثبت اتفاقات ناگوار دیگری در تاریخ ابنیه ماندگار و تاریخی مشهد جلوگیری کند. این در حالی است که قرار است دولت طی لایحه ای جامع، قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری را مجاب کند تا از این پس هیچ رای جدیدی برای خروج هیچ اثر تاریخی ثبت شده دیگری در مشهد و نقاط دیگر کشور صادر نشود.

 

دو اثر تاریخی مشهد ماندنی می شود

در همین رابطه نماینده مردم مشهد در گفت و گو با خراسان از دستور معاون اول رئیس جمهور برای توقف روند خروج دو بنای تاریخی مشهد از فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: در جلسه شورای میراث فرهنگی کشور با طرح موضوع و موافقت معاون اول رئیس جمهور، مقرر شد دو بنای تاریخی «خانه کوزه کنانی» و «سرای عزیزا… اف» همچنان به عنوان دو اثر ثبتی برای تاریخ مشهد باقی بماند.

نصراله پژمانفر اظهار کرد: جلسه روز گذشته شورای عالی میراث فرهنگی کشور پس از مدت ها تشکیل شد و روندی طولانی از بررسی مسائل معوقه در این شورا مطرح شد که یکی از مهم ترین مباحث مطرح شده تعرفه گذاری ها و ارائه گزارش در زمینه های تخصصی میراث فرهنگی بود. وی افزود: با این که موضوع روند تخریب خانه های تاریخی مشهد به اختصار در این جلسه مطرح شد اما نتایج قابل قبولی از این نشست به دست آمد. وی تاکید کرد: موضوع تخریب چندین اثر تاریخی مشهد در چند سال اخیر را هم به طور شفاهی و هم به صورت کتبی و در قالب نامه ای جامع به معاون اول رئیس جمهور ارائه کردیم و مهندس جهانگیری با ابراز تاسف از رویه «تخریب تاریخ» در مشهد، وعده مساعدت جدی برای جلوگیری از تکرار این مسئله را داد.

 

ارائه لایحه برای جلوگیری از تکرار «تخریب تاریخ»

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای میراث فرهنگی کشور با بیان این که در این جلسه مقرر شد برای جلوگیری از صدور آرای مشابه توسط دیوان عدالت اداری، ماجرا از طریق لایحه هیئت دولت دنبال شود، اظهار کرد: با توضیحاتی که در این جلسه درباره ضعف قانون و آرای صادر شده توسط دیوان عدالت اداری ارائه شد، اجماع اعضا بر این بود که روند تخریب های چند سال اخیر باعث نگرانی شده است و به عنوان عضو ناظر مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کردم برای جلوگیری از این امر، لایحه ای جدید از سوی دولت مطرح شود. وی با تشریح بیشتر نتایج این نشست گفت: در این لایحه مقرر خواهد شد که اظهار نظر در مورد اماکن و بناهای تاریخی برای صدور آرای قضایی فقط توسط کارشناسان خبره و مورد وثوق میراث فرهنگی انجام شود.

 

هفته آینده؛ جلسه اختصاصی برای بناهای تاریخی مشهد

پژمان فر با بیان این که به پیشنهاد اعضای شورای عالی میراث فرهنگی طی هفته آینده این شورا به طور اختصاصی در مورد روند تخریب اماکن تاریخی مشهد تشکیل جلسه خواهد داد، اظهار کرد: قرار است با حضور معاون اول قوه قضاییه نیز در مورد تعاملات مجلس، دولت و قوه قضاییه برای جلوگیری از تکرار «تخریب تاریخ» جلسه مشترک دیگری برگزار شود. وی همچنین با تمجید از پیگیری ها و پیشنهاد روزنامه خراسان درخصوص قیمت گذاری بناها و اماکن تاریخی مشهد براساس کاربری فرهنگی اظهار کرد: این پیشنهاد نیز طی هفته آینده در جلسه شورای میراث فرهنگی کشور مطرح خواهد شد.