شناسه خبر: ۱۹۳۷
بازدید: ۶۶۸
تاریخ انتشار: جمعه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

خروج برخی بناهای تاریخی از فهرست ثبت ملی به نفع تاریخ و هویت کشور نیست

نماینده ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی با بیان اینکه برخی بناهای تاریخی از فهرست ثبت ملی خارج شده که این امر باعث خواهد شد در آینده نیز اقدامات تخریبی ابنیه تاریخی ادامه پیدا کند، گفت: باید هر چه زودتر جلسه‌ای فوق‌العاده در شورای عالی میراث فرهنگی تشکل و نسبت به این مسئله تدبیر شود.

نصراله پژمانفر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به خروج چند بنا در شهر مشهد و شهرهای دیگر از ثبت ملی اشاره کرد و گفت: زمانی که سازمان میراث فرهنگی برخی از ابنیه‌ها را به‌عنوان آثار تاریخی معرفی می‌کند بخش‌های خصوصی و دولتی حق ندارند آنها را به بهانه بازسازی از بین برده و به تاریخ ملت ایران صدمه وارد کنند، اما متاسفانه مدتی است برای دو ساختمان بسیار قدیمی در شهر مشهد و جوار امام رضا(ع) مجوزهای خروج از ثبت ملی صادر شده و این موضوع منحصر به ابنیه مشهد نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ایران مهد تمدن و میراث فرهنگی است و آثار باستانی می‌توانند ظرفیت‌های فرهنگی ایران را به دنیا اثبات کند، افزود: نامه‌ای را به ریاست جمهور ارسال کرده‌ام و خواستار توجه به اتفاقات و نگرانی‌های به وجود آمده و برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده در شورای عالی میراث فرهنگی شده تا نسبت به این مسئله تدبیر شود.

نماینده ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی ادامه داد: رو نوشت این نامه برای سایر قوا همچون ریاست مجلس، رئیس قوه قضایه و مسئول میراث فرهنگی ارسال شده است تا در یک فضای آرام مانع از ادامه تخلف‌ها شد و اقدامات لازم نسبت به تامین خواسته‌های قانونی صورت گیرد.

نماینده ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی با بیان اینکه معاونت میراث فرهنگی خبر از تکرار این تخلف در شهرهای دیگر کشور داده است، افزود: اگر اکنون به تخلف‌های مرتبط با میراث فرهنگی رسیدگی نشود در آینده هم نمی‌توان با آن برخورد و اقدامات تخریبی ابنیه تاریخی ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، خانه‌ «اسماعیلی» واقع در مشهد اوایل سال جاری تخریب شده است و رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج خانه‌ «کوزه‌کنانی» این شهر از فهرست آثار ملی (که اکنون در مرحله‌ تجدید نظر نهایی است) و خروج قریب‌الوقوع سرای «عزیزالله‌اف» از این فهرست تازه‌ترین پیامدهای بی‌توجه‌ای به ابنبه تاریخی محسوب می‌شوند.