شناسه خبر: ۱۲۸۸
بازدید: ۴۴۳
تاریخ انتشار: جمعه - ۳ بهمن ۱۳۹۳

حوزه کتاب نیازمند توجه حاکمیت است/ دولت اراده‌ای برای افزایش اعتبار نمایشگاه کتاب ندارد

4233_origعضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کاهش اعتبارات مالی نمایشگاه کتاب تاکید کرد که دول اراده‌ای برای افزایش اعتبارات و بودجه در بخشهای مختلف از جمله در لایحه بودجه ۹۴ ندارد.

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه کتاب مسئله‌ای است حاکمیتی و باید حاکمیت نسبت به توسعه آن ورود کند، توضیح داد: امروز مهم‌ترین ابراز برای انتقال فرهنگ و بالابرد سطح فرهنگی جامعه کتاب است. شاید ابزار‌های دیگر به کمک کتاب بیاید، اما اعتقاد دارم، کلید توسعه فرهنگ، در کتاب است.

نماینده مردم کلات و مشهد ادامه داد: از آنجا که کتاب در هر زمان و مکانی قابل دسترسی است و هر فردی متناسب با سلیقه خود می‌تواند، کتابی انتخاب کند؛ امروز باید حاکمیت نسبت به انتشار کتاب و افزایش علاقه به کتابخوانی برنامه‌های مدون و علمی در نظر بگیرد.

وی اعتقاد دارد دولت با هزینه کردن در این زمینه باید فرهنگ استفاده از کتاب را در تمام شهرها، روستاها و مناطق دور و نزدیک فراهم کند.

پژمان‌فر تاکید کرد: اگر دولت و حاکمیت به بخش کتاب و کتاب‌خوانی، همچنین برپایی نمایشگاه کتاب توجه لازم را نداشته باشد، آسیب‌های جدی به جامعه وارد خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن بیان اینکه امیدوار است دولت از نقش کتاب در جامعه غفلت نکند، ادامه داد: این تصور در جامعه ایجاد نشود که مجلس نسبت به افزایش اعتبارات فرهنگی به ویژه کتاب و کتاب‌خوانی بی‌توجه است.

وی توضیح داد: دولت با ارائه لایحه بودجه سال ۹۴ به مجلس، تاکید داشت که تغییراتی در لایحه اعمال نشود، چرا که در زمان اجرا با عدم تخصیص، عملا دولت لایحه پیشنهادی خود را اجرا خواهد کرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۴ اظهار داشت: اگر مجلس تلاش کند و اعتباراتی به فرهنگ و نمایشگاه کتاب اختصاص دهد، با سیاستی که دولت در پیش گرفته است که اعتبارات را تخصیص ندهد، به نظر می‌رسد قوه مجریه اراده‌ای به افزایش اعتبار و اجرای آن ندارد.

پیش از این نیز علی‌اکبر اشعری عضو شورای سیاست‌‌گذاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران  از کاهش اعتبارات نمایشگاه خبر داده و گفته است که اعتبارات این دوره نمایشگاه ،‌ نصف اعتبارات سال گذشته شده است.بر این اساس احتمال افزایش تعرفه غرفه‌ها وجود دارد که وی در این باره اظهار داشت: اگر تعرفه غرفه‌ها افزایش یابد حمایت از صنعت نشر در کتاب زیر سوال می‌رود. مخالفان افزایش تعرفه غرفه‌ها در شورای سیاست‌گذاری نیز بر روی همین موضوعات سرمایه‌گذاری می‌کردند و معتقد بودند،‌ اصل برپایی نمایشگاه کمک به رونق اقتصادی نشر است. بنابراین این احتمال وجود دارد که افزایش تعرفه غرفه‌ها بر حسب سودآوری ناشران باشد.