شناسه خبر: ۷۱۰۴
بازدید: ۲۳۲۰
تاریخ انتشار: شنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۷

حجت الاسلام پژمان‌فر: فضای کتابخوانی مشهد نگران کننده‌ است

نصراله پژمانفر در اولین نشست کتاب‌خوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی با عنوان کتاب‌خوان بهارستان در مجتمع آفتاب ولایت اظهار کرد: این نشست به عنوان یکی از اوامر و ابزارهایی است که می‌تواند به توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی کمک کند. در نشست کتاب‌خوان بهارستان، نمایندگان مجلس فرصت پیدا می‌کنند تا به برخی مسایلی که در دوران خدمت دارند، از نگاه فردی که در جامعه نقش‌هایی دارد، به آن بپردازند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در یک فضای نگران‌کننده‌ای در کتاب‌خوانی کشور قرار داریم، عنوان کرد: باید تلاش کنیم به علل مختلفی که این موضوع را پیش آورده، پی برده و آن را مدیریت کنیم. امروز اگر مطالعه را با قطع نظر از کتاب‌های درسی، استفاده از فضای مجازی، روزنامه‌ها، کتب ادعیه و قرائت قرآن را در نظر بگیریم، سرانه مطالعه کشور ما با توجه به اینکه کشور ما جوان و سطح تحصیلات مردم قابل توجه است، به شدت پایین است. در ارتباط با این موضوع عدد و رقم‌های نگران‌کننده‌ای ارائه شده که باید برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود و مقدمات و زیرساخت‌هایی نیز لازم است.

  • سرانه کم مطالعه در کشور نتیجه آموزش و پرورش بیمار
  • آموزش و پرورش و رسانه ها عامل کاهش سرانه مطالعه در کشور

پژمانفر افزود: وجود کتابخانه و اینکه کتاب در دسترس بهره‌بردار باشد و به راحتی بتواند به آن دست پیدا کند، یکی از مسائلی است که باید به آن بپردازیم. اگر ما در مشهد که شهری فرهنگی و مذهبی است، کتابخانه‌های خصوصی را کنار بگذاریم که آستان قدس نیز خصوصی است، با توجه به گزارش‌ها، سطح استفاده از کتاب و فضای مورد بهره‌برداری در موضوع کتاب در مشهد از تمام کشور پایین‌تر است. ما جایی را در مرکز استان با این ویژگی‌ها نداریم که به این میزان فضا و کتاب در اختیارش باشد. بنابراین این مساله یک نگرانی است که باید آن را برطرف کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افتتاح کتابخانه مرکزی استان در دهه فجر اقدام باارزشی است، تصریح کرد: بعد از بیش از ۲۰ سال شاهد حل این موضوع هستیم. تلاش‌های زیادی صورت گرفته و همچنان باید تلاش داشته باشیم. ما در فضای مجازی بحرانی داریم که به شدت جامعه را تحت تاثیر فضاهای ناسالم خود قرار می‌دهد و مدیریتی هم در آن فضا وجود ندارد. گاهی اخبار، مسائل و مطالبی بیان می‌شود که سراسر کذب است و واقعیت ندارد. لازم است که فضایی ایجاد شود که واقعی باشد و بتوان به ان استناد کرد و به موضوع پرداخت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسایلی که ذهن جوانان ما به شدت به آن مشغول شده، اتفاقات سال ۸۸ بود. بررسی این اتفاق به معنای این نیست که می‌خواهیم زخم کهنه‌ای را باز کنیم بلکه این است که می‌خواهیم واقعیت‌های پنهان‌ مانده در این حادثه را نشان دهیم و بتوانیم برای آینده نیز استفاده کنیم که چگونه مسیر را پیش ببریم. هنوز بسیاری از مسایل وجود دارد که شاید بعد از گذشت تقریبا ۹ سال، نمی‌توانیم از آن مسائل رونمایی کنیم. باید زمان بگذرد تا در زمان مناسب دستگاه‌های امنیتی و فرهنگی و افراد بتوانند برخی از آن مسایل را ارائه کنند.

وی در خصوص کتاب فتنه تغلب بیان کرد: این کتاب حدود یک ماه پیش چاپ شده و در این مدت به چاپ سوم رسیده است. این کتاب مورد استقبال قرار گرفته و توانسته مسایل مورد غفلت را به مخاطب ارایه دهد. تلاش شده بخشی از جلساتی که رهبر معظم رهبری در مدیریت این موضوع داشتند، مسائل مختلفی که مطرح شد و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، از زبان‌ افراد مختلف، صحبت‌های مقام معظم رهبری و پیگیری‌های این مسائل مشخص شود.

پژمانفر اضافه کرد: متاسفانه امروز فضایی ایجاد شده که در این قضایا اقدامی توسط نظام برای حل آن صورت نگرفته است. من پیشنهاد می‌کنم که همه افراد، با هر سلیقه‌ای از این کتاب استفاده کنند. در این کتاب تلاش شده که به صحبت‌ها و جلساتی که با خود مقام معظم رهبری در سال ۸۸ برگزار شده، به این مسایل پرداخته و در مورد آن گفت‌وگو شود.

  • سرانه مطالعه مفید در کشور ۱۲ دقیقه/ ۱۸ هزار نفر اهل قلم و ۱۵۰۰ کتابفروشی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای رحیم پور ازغدی به برخی از جلساتی که در محضر رهبر انقلاب بوده، اشاره می‌کند. آقای علی محمدی نیز که ارتباط تنگاتنگی با مهندس موسوی داشت و مسایل مختلفی را در ارتباط با این موضع مطرح کرد، اشاره به دو جلسه‌ای دارد که با جمعی تشکیل می‌شود و مسائل مختلفی را پیگیری می‌کند تا این مساله را حل و فصل کنند. این امر نشان می‌دهد تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از این اتفاقات و اقداماتی که نظام باید انجام دهد، صورت گرفته اما تعدادی با لجبازی اصرار می‌کردند که این مسایل را به شکل دیگری جلوه دهند. این مساله باید برای مردم روشن شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاع پیدا کردن مردم از واقعیت‌ها و دانستن، حق مردم است. این کتاب توانسته به صورت مستند و بر اساس اسنادی که همه آن موجود است، این کار را ارایه دهد. در این کتاب به مطالب، بحث‌ها و گفت‌وگوهای مختلف از افراد در این جریان اشاره شده که قابل استفاده است. این کتاب تحلیل ندارد و تلاش می‌کند که مسایل را در قالب اسناد به مخاطبین ارایه دهد.

وی افزود: این کتاب، کتاب مرجع بوده و با توجه به حساسیتی که کتاب دارد، می‌تواند پاسخی برای بسیاری از مسایل مشغول کننده ذهن افراد باشد. این برنامه فرصتی است که نمایندگان مجلس مطرح کنند که چه توصیه‌هایی در حوزه کتاب و کتاب خوانی دارند. همه باید فعالیت‌های جدی داشته باشند تا نقیصه مورد اشاره را برطرف کنیم.