شناسه خبر: ۷۱۹۹
بازدید: ۹۵۶
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

حجت الاسلام پژمان‌فر: برای مردم سوال است که این همه یارانه واردات به کجا رفت؟

حجت‌الاسلام نصراله پژمان‌فر در خصوص سوالات مردم درباره تنظیم بازار شب عید با وجود یکسال مشکلات معیشتی گفت: آنچه که واقعاً مسلم بوده این است که ما امروز با یک خلا اراده جدی در مدیریت مشکلات اقتصاوی کشور مواجه هستیم و در واقع دولت اساساْ اراده‌ای برای حل مسائل ندارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم نیت‌خوانی کنیم که چرا دولت اراده‌ای برای حل مشکلات اقتصادی ندارد، یادآور شد: دولت با بی‌تفاوتی از کنار بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم عبور می‌کند، ولی نمی‌توان گفت که نیتش چیست، اما آنچه که مسلم است این بوده که امروز مردم به شدت از این سوء مدیریت رنج می‌برند و از آن آسیب می‌بینند.

وی افزود: کمر مردم زیر بار مشکلات اقتصادی شکسته است و مردم به شدت نسبت به کم‌کاری دولت در انجام وظایف خود اعتراض دارند، این مسئله پیچیده نیست و وقتی در یک فضای سوء مدیریت به دلایل داخلی یا خارجی قرار می‌گیریم، مشخصاً اولین کسانی که آسیب می‌بینند، مردم هستند.

عدم توانایی دولت برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عدم کنترل عرضه و تقاضا، تصریح کرد: دولت نتوانست میان عرضه و تقاضا یک تعادل و بالانس ایجاد کند و برای بهره‌مند کردن مردم از حداقل‌های معیشتی نتوانست برنامه معینی داشته باشد، طبیعی بود که در شرایط فعلی سهمیه از کالاهای ضروری برای همه مردم پیش‌بینی شود، اما این‌گونه نشد.

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات مشکلات معیشتی مردم را بیشتر کرد

پژمانفر ادامه داد: در فضای فعلی به بهانه اختصاص سهمیه برای کالاها و مواد ضروری مردم، ارزهای دولتی به حساب افراد مختلفی رفته و همین پول‌ها مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده، چراکه از یک طرف کالاها و مواد ضروری نه تنها به دست مردم نرسیده، از سوی دیگر در لایه‌های مختلف با احتکار ضروریات زندگی مردم و به هم خوردن عرضه و تقاضا، معیشت مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی با انتقاد از افزایش نقدینگی در جامعه، بیان کرد: عده‌ای به صورت عامدانه در حال کشاندن سرمایه‌های خود به بازارهای مختلف و خرید کالاها با هر قیمتی هستند تا بتوانند کمبودهایی را به صورت نمایشی و کاذب در بازار به وجود بیاورند، با ملتهب کردن بازار بتوانند کالاهای خود را با هر قیمتی به فروش برسانند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بدیهی است که می‌توان این مسیر را مدیریت کرد و ما این تجربه را در دوران جنگ هم داشته‌ایم و اکنون هم می‌توانیم از همان تجربه استفاده کرده و اقلام و کالاهای ضروری مردم را به صورت منظم به دست مردم برسانیم که البته می‌توانیم سهمیه‌ها را بیشتر کرده و به صورت منظم این کار را انجام بدهیم تا التهاب بازار کم شود.

دولت نمی‌خواهد کوپن را اجرا کند و مردم را در تنگنا قرار می‌دهد

پژمانفر با اشاره به لجبازی‌های سیاسی دولت، گفت: امروز دولت با بیان این مساله که نمی‌خواهیم دولتی باشیم که تجربه کوپن و یارانه را دوباره اجرا کنیم، مصلحت کشور و مردم را نادیده می‌گیرد، دولت با طرح این مساله که نمی‌خواهیم تجربیات کوپن و یارانه در دولت ما اتفاق بیفتند، مردم را قربانی کرده و در تنگنا قرار داده‌اند.

برای مردم سوال است که این همه یارانه واردات به کجا رفت؟

پژمانفر با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴ میلیارد دلار یا یورو به عنوان یارانه کالاهای ضروری پیش‌بینی شده، عنوان کرد: این رقم عدد کمی نیست و می‌تواند به شکل‌های بسیار مناسب به مردم برسد، اما دولت امروز آن را در قالب ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردکننده داده و عملاً نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافته، بلکه با کمبود کالا نیز مواجه شده‌ایم و سود ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی فقط به جیب واردکننده رفته و مردم از آن بی‌نصیب مانده‌اند.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در ارتباط گوشت به صورت واردات گوشت و دام به مردم‌ یارانه تعلق گرفته، اما در ادامه آنچه که مشاهده می شود این است که گوشت با قیمت ۱۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود و فقط درصد ناچیزی از مردم‌ از این‌گوشت بهره گرفته‌اند، قیمت هر کیلو گوشت از طریق ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نباید بیشتر از ۳۰ هزار تومان باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای مردم سوال است که اگر این میران یارانه برای گوش اختصاص داده شده و این حجم از واردات داشته‌ایم، چرا با صف‌های طولانی برای خرید گوشت یا افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت مواجه هستیم، چرا شخصیت مردم در صف‌های گوشت از بین رفته، با رفتار نادرست برای خرید یک کیلو گوشت مواجه می‌شوند.

پژمان‌فر با بیان اینکه وقت و عمر مردم با این سوء مدیریت در حال تلف شدن است، اضافه کرد: دولت باید در برابر این مشکلات مردم به مردم پاسخ بدهد، نمی‌دانیم این پیله‌های ایجاد شده چقدر ضخامت دارد که دولت هنوز هم نتوانسته پیام مردم و اعتراض آنها نسبت به مدیریت کشور را بشنوند.

وی با اشاره به داستان ملکه انگلستان، گفت: زمانی مردم انگلستان تجمع کردند و خبر به ملکه رسید، ملکه پرسید چرا تجمع شده و با او گفتند مردم نانی برای خوردن ندارند، ملکه در جواب گفت، خب به مردم بگویید، کیک بخورند و ما می‌بینیم که نگاه برخی مسؤولان نسبت به شرایط مردم این‌گونه شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز دولت در یک فضای بسته‌ای قرار گرفته و حرف‌ها و مشکلات مردم را نشنیده و نه تمایلی به شنیدن دارد.

برخورد با مفسدان اقتصادی التیام‌بخش مردم نشد

پژمان‌فر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مجازات‌های قوه قضاییه نتوانست عامل بازدارنده و کنترل بازار شود؟، تصریح کرد: در این مساله با وجود اینکه بسیاری از دانه درشت‌ها دستگیر شده‌اند، اما همچنان به خاطر وسعت این تخلفات، برخوردها در حد آن نبوده، از طرف دیگر این برخوردها نتوانسته در فضای رسانه‌ای درست منعکس شود و به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند.

وی با بیان اینکه این فضای برخورد با مفسدان اقتصادی التیام‌بخش مشکلات اقتصادی نشده است، متذکر شد: ماموریت فضای رسانه در انتقال این مساله که برخوردها بازدارندگی داشته باشد یا ابنکه این برخوردها جلوی فسادهای بیشتر را گرفته، ناقص و ناتمام مانده و کافی نبوده است.

امیدواریم برخورد با مفسدان اقتصادی بعد از انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی بیشتر شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این حرکت دستگاه قضایی حرکت خوبی بود که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مطالبات در جامعه سرعت بیشتری پیدا کرد، امروز با توجه به حکم مقام معظم رهبری برای حجت‌الاسلام‌ رئیسی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری به وی این بود که ایجاد فضای التیام‌بخش برای مردم بود که ان شاءالله محقق شود.