شناسه خبر: ۴۶۴۷
بازدید: ۴۷۱
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

حجت الاسلام پژمانفر: منتظر بودجه‌های دولتی در فعالیت‌های قرآنی نباشید

حجت‌الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس، ۱۷ بهمن‌ماه در نشست هم‌اندیشی مسؤلان و فعالان قرآنی خراسان رضوی که به میزبانی خبرگزاری ایکنا در جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد با اشاره به ضرورت پرداختن به مباحث معرفتی و قرآنی به عنوان امری مهم، گفت: با توجه به وجود هجمه‌های بسیار در عرصه مسائل فرهنگی در سطح دنیا، هیچ راهی برای برون‌رفت از این بن‌بست‌ها به غیر از تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) وجود ندارد.

وی ادامه داد: از جمله وظایف کمیسیون قرآن مجلس ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه است، همچنین بخش دیگری از نیازهای این عرصه توجه به موضوعات نرم‌افزاری است.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات در حوزه فعالیت‌های قرآنی باید مردم محور باشد، گفت: وجود نهادهای مختلف متولی در حوزه فعالیت‌های قرآنی در کشور، سبب انجام اقدامات پراکنده در این عرصه شده است که باید این مشکل رفع شود تا قرآن وارد متن زندگی مردم شود.

پیگیری منسجم برنامه‌های قرآنی در فراکسیون قرآن

رئیس کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس ادامه داد: ما در حال حاضر برگزاری جلسات منظم در فراکسیون قرآن مجلس را شروع کردیم و حتی مجمع استانی داریم که معرفی یک رابط قرآنی از هر استان به این فراکسیون برای پیگیری موضوعات قرآنی در استان از دیگر اقدامات برای پرداختن جدی‌تر به این مباحث در این فراکسیون است.

وی ابراز کرد: ورود استانداران به مباحث قرآنی، الزام ادارات مختلف هر استان از جمله اوقاف، ارشاد، تبلیغات اسلامی و … در زمینه همکاری با رابط قرآنی فراکسیون قرآن، ارسال گزارش پیگیری رابط‌های قرآنی به مجامع استانی از دیگر برنامه در این زمینه است تا فضای مجلس را در این حوزه فعال‌تر کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین پژمانفر در ادامه ضمن تشریح پیگیری‌های کمیسیون فرهنگی مجلس در زمینه اعتبارات قرآنی، بیان کرد: در جلساتی که با مسئولان دولتی در این رابطه داشتیم، تلاش‌های بسیاری برای پیگیری هر چه بهتر بودجه‌ها انجام شده است.

منتظر بودجه‌های دولتی در فعالیت‌های قرآنی نباشید

وی ادامه داد: نتیجه بررسی‌ها و جلسات با نمایندگان دولت این شد که در نهایت شرایط به سمتی پیش می‌رود که دولت توانایی لازم برای اجرای این بودجه‌ها را ندارد و در واقع ما باید به‌نوعی حرکت در مسیر قرآن را برای خود در نظر بگیریم که منتظر بودجه دولتی نمانده و کارها پیگیری شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین پژمانفر با اشاره به اینکه صندوق فعالان قرآنی برای یکجا شدن خرید خدمات قرآنی و هماهنگ شدن این فعالیت‌ها فعال شد، اضافه کرد: در ابتدای سال گذشته مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که در مرحله تحویل لایحه کاهش یافت و در ادامه نیز هیچ بودجه‌ای تخصیص نیافت.

وی در ادامه با بیان اینکه نگران نگاه دولت و مسؤلان به تصمیمات و برنامه‌های قرآنی هستیم، گفت: داشتن این نوع نگاه دولت به مباحث قرآنی که اگر سرمایه و بودجه اضافی داشتیم نسبت به هزینه‌ کردن آن تصمیم می‌گیریم و به بخش قرآن اختصاص می‌دهیم، اشتباه است و مطمئنا چنین بودجه‌ای وجود نخواهد داشت، لذا در این رابطه باید مسائل قرآنی در اولویت قرار گیرد.

ترسیم چشم‌انداز جهت پیشبرد برنامه‌های قرآنی

حجت‌الاسلام و المسلمین پژمانفر با اشاره به اینکه فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌تواند مسائل و مشکلات موجود در جامعه ما را حل کند، ابراز کرد: باید چشم‌اندازی جهت پیشبرد برنامه‌های قرآنی ترسیم کنیم و طبق آن و در قالب چند برنامه تدوین شده اولویت‌های فعالیت‌‌های قرآنی را به اجرا درآوریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس تصریح کرد: امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته شد که پنج میلیارد آن تخصیص یافت و ۲۵ میلیارد آن نیز تأمین اعتبار شد اما در نهایت یک ریال هم پرداخت نشد.

کاهش بودجه‌های قرآنی در سال ۹۶

وی گفت: برای سال ۹۶ نیز ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه قرآنی در نظر گرفته شده که اگر هم تمام این بودجه تخصیص یابد باز هم گام‌هایی که لازم‌ است در زمینه قرآنی برداشته شود به سرمنزل مقصود نخواهد رسید، بنابراین باید سراغ مردم رفت زیرا مردم برای مباحث قرآنی از نان خود نیز کمک می‌کنند و پشتوانه مناسبی در این زمینه هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پژمانفر بیان کرد: ما باید چند برنامه‌ قرآنی از جمله طرح تربیت‌ حافظان قرآن که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است را در اولویت قرار دهیم و با ورود سازمان‌ها و نهادهای مردمی در شهرها و روستاها پیگیر اجرای این برنامه‌ها باشیم.

وی در ادامه گفت: در مباحث قرآنی باید تقسیم کار انجام گیرد و با هم‌افزایی مردمی هر کسی بخشی از کار را بر عهده گرفته و سپس برگزاری چنین جلساتی را جهت ارائه گزارش کارها، اجرای برنامه‌ها با دستور کار مشخص در نظر داشته باشیم و به اندازه خود فعالیت‌ها را ادامه داده و کار قرآنی با امیدواری، نشاط و همکاری مسیر خود را طی کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس ایجاد تحرک در بخش‌‌ها و نهادهای مختلف برای استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها نسبت به فعالیت‌های قرآنی و افزایش همکاری میان همه بخش‌ها برای حرکت در مسیر ایجاد فضای گفت‌وگو و نشاط بیشتر در مباحث قرآنی را مهم دانست و بر آن تأکید کرد./

انتهای پیام