شناسه خبر: ۶۳۴۹
بازدید: ۴۴۴
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

حجت الاسلام پژمانفر: معافیت مالیاتی کتاب‌فروش‌ها در قانون کشور مصوبه دارد

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر با اشاره به اینکه توجه به کتابخوانی و رونق آن از وظایف حاکمیتی است، اظهار داشت: امروزه در مشهد، کتاب‌فروشی‌های انگشت‌شماری داریم که براساس غیرت شخصی خودشان سرپا مانده‌اند، درغیراینصورت فعالیت‌شان هیچ توجیه اقتصادی ندارد که حتی ضرر هم دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس، قانون‌گذار پیش‌بینی کرده که به شغل کتاب‌فروشی باید یارانه داده شود که رونق داشته باشد، اما متأسفانه به بهانه‌های گوناگون از جمله فروش مقداری لوازم التحریر آنها را تضعیف می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: براساس مراجعات مکرر فعالان نشر متوجه شدیم که با وجود اینکه قانونگذار نسبت به معافیت مالیاتی کتاب‌فروش‌ها مصوبه داشته، در عین حال به بهانه‌های بیجا از اینها مالیات اخذ می‌شود.

پژمانفر با بیان اینکه برخی از مسؤولان تأکید دارند، باید در کتاب‌فروشی‌ها فقط کتاب فروخته شود و باز هم اصرار می‌کنند که کتاب‌هایی که می‌فروشید، از انتشارات خودتان نیست و کتاب‌فروشی‌هایی معاف از مالیات هستند که کتاب‌های انتشارات خود را بفروشند، متذکر شد: این مسأله در عالم واقع امکان بروز ندارد، چراکه امکان ندارند، همه ناشران اگر فقط کتاب خود را بفروشند و فقط در آن فروشگاه معاف از مالیات باشند، چراکه حتی در کتاب‌فروشی‌های معتبر نیز کتاب‌هایی از ناشران دیگر وجود دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات یادآور شد: مردم انتظار دارند، وقتی به کتاب‌فروشی می‌روند، همه یا حداقل در بیشتر موضوعات، کتاب موجود باشد و هیچ ناشر و کتاب‌فروشی نیست که در همه موضوعات کتاب داشته باشد، برای همین کتاب‌فروشی‌های ما معافیت مالی ندارند.

وی بیان کرد: در جلسه‌ای که با وزیر اقتصاد بعد از ارسال نامه داشتم، وی پذیرفت و قول داد که این مشکل را برطرف کند، امیدواریم، با توجه به قول‌هایی که وزیر اقتصاد داد، مشکلات را برطرف کند.

پژمانفر با بیان اینکه فعلاً قرار شده اگر درباره هر کتاب‌فروشی تخلف صورت گرفت، این موضوع به کمیسیون فرهنگی مجلس اطلاع داده شود تا نسبت به آن برخورد قانونی شود، ادامه داد: ضمناً هنوز در این‌باره بخشنامه رسمی ندادند، اما چون نگرانی‌هایی وجود داشت، تصمیم بر این شد تا علاوه بر پیگیری‌های رسمی با وزارت اقتصاد و دارایی به‌ صورت رسانه‌ای نیز مسأله را دنبال کنیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه در این قضیه، وزارت ارشاد پیگیری عملیاتی نکرده است، البته اتحادیه ناشران مدتی پیگیر این موضوع بود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما این مسأله را تا رسیدن به‌ نتیجه نهایی پیگیری می‌کنیم، امیدواریم تا یکی دو ماه آینده بخشنامه جدید صادر و ابلاغ شود.

انتهای پیام