شناسه خبر: ۱۶۵۲
بازدید: ۳۳۲
تاریخ انتشار: پنجشنبه - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

تلاش گروهی پژوهشگران مرجعیت کتاب‌های تاریخی را بیشتر می‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس حاصل تلاش گروهی محققان و پژوهشگرانی که طی سالیان سال با دقت و خطای کمتری به گرداوری مطالب تارخی پرداخته‌اند را مرجع و قابل استناد دانست و گفت: این نوع فعالیت‌ها اعتماد بیشتر آحاد ملت را در پی خواهند داشت.

نصرالله پژمان‌فر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت به دنبال رونمایی از مجموعه ۲۰ جلدی تاریخ جامع ایران در مرکز دائره معارف اسلامی، گفت: کارهایی که به صورت گروهی و جامع صورت می‌‌گیرند می‌توانند بنیان پژوهش‌های ارزشمند تلقی شوند چراکه کارهای فردی با توجه به ابعاد گسترده‌ای که تاریخ دارد نمی‌تواند مرجع واقع شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به فعالیت‌های پژوهشی که در مرکز دائره معارف اسلامی و یا حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها انجام می شوند اشاره کرد و افزود: تلاش گروهی محققان و پژوهشگرانی که طی سالیان سال با دقت و خطای کمتری فعالیت کرده‌اند قابلیت مرجعیت دارند و اعتماد بیشتر آحاد مردم را در پی خواهند داشت.

وی با تاکید براینکه هر اثر گروهی علی‌رغم اینکه می‌تواند خطاهای کمتری داشته باشد باز هم باید برای آن جای بررسی و نقد  قائل بود، افزود: این حرکت‌های جمعی بزرگ مانند گردآوری مجموعه ۲۰ جلدی تاریخ جامع ایران باید ظرفیت اعمال نظر کارشناسانه افراد صاحب نظر را هم فراهم کنند تا با هر بار چاپ مجدد کاستی‌های احتمالی اصلاح شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم شورای اسلامی در پایان گفت: نقدهای سازنده استحکام و استناد بیشتر آن اثر را به دنبال دارد و مخاطبانش را گسترده‌تر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت مجموعه ۲۰ جلدی تاریخ جامع ایران پس از ۱۴ سال تلاش ۱۷۰ محقق و نویسنده برجسته و با حضور جمع کثیری از شخصیت‌های برجسته سیاسی، فرهنگی و علمی سفرا و نمایندگان داخلی و خارجی در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی رونمایی شد. کتاب «تاریخ جامع ایران» با در نظر گرفتن تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و تمامی رفتارها و پندارهای ایرانی در طول ۳ هزار سال زندگی ایرانیان را به تصویر کشیده است.مجموعه تاریخ جامع ایران را می‌توان مهمترین سند هویت ملی ایران خواند.