شناسه خبر: ۱۶۳۸
بازدید: ۸۴۵
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

تعطیلی یک فروشگاه کتاب بزرگترین آسیب فرهنگی است

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بایستی بحث کتاب را با توجه به عقبه آن بررسی کنیم و بدانیم که تعطیلی یک فروشگاه کتاب بزرگترین آسیب  در عرصه فرهنگ است.

نصرالله پژمانفر که در جریان بازدید از بازارچه کتاب گلستان مشهد و در محل کافه کتاب این بازارچه سخن می‌گفت، اظهار کرد: نگاه ما به کتاب به گونه‌ای است که آن را زیرساخت هر موضوعی می‌دانیم و بنابراین ظهور و بروز بسیاری از مشکلات را ناشی از نبود یا نقص فرهنگ مطالعه صحیح ارزیابی می‌کنیم. وی ادامه داد به نظر من خروج کتاب از سبد فرهنگی مردم به دلیل قیمت بالا نیست. مشکل ما در زمینه کتاب در جای دیگری است و من در همین راستا به وزیر ارشاد اعتراض کرده‌ام که باید افق روشنی در خصوص موضوع کتاب داشته باشیم و دستگاه‌های متولی، کار ترسیم این افق را انجام دهند.
وی ادامه داد: ما باید بدانیم در زمینه کتاب چگونه برنامه‌ریزی کنیم و برای افزایش سرانه مطالعه در کشور چه اقداماتی را انجام دهیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع از آن دست مقولاتی است که باید در سطح کلان پیگیری شود تا به سمتی حرکت کنیم که سهم دستگاه‌ها در حوزه کتاب مشخص باشد و به عنوان مثال هر کسی بداند که در عرصه ارتقاء فرهنگ کتابخوانی باید چه اقداماتی  را انجام دهد.پژمانفر افزود: در حوزه کتاب بایستی رفتار مدرن‌تری داشته باشیم و از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کنیم و در یک جمله از طرفی فرهنگ مطالعه را بالا ببریم و از طرف دیگر با انجام حمایت از فعالان این بخش پشتیبانی کنیم.وی گفت: من تشکیل این جلسه را شروع یک عملیات می‌دانم و امیدوارم که با همکاری همه نهادها و دستگاه‌های مسئول بتوانیم قدم‌های موثری را برای ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در شهر و کشورمان برداریم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، عنوان کرد: من نگران هستم که در زمینه کتاب تغییر ذائقه اتفاق بیفتد و ما به عنوان کشوری که کتاب در آن حضور جدی داشته است دچار جریان عقب‌افتادگی بشویم.
پژمانفر ادامه داد: تا جایی که در حافظه خود ما هست در دهه‌های قبل در خیابان‌های اطراف حرم کتاب فروشی‌های بسیار زیادی وجود داشت اما هم‌اکنون اینگونه نیست و ما باید دلایل این مشکل را کشف کرده و آنها را برطرف کنیم.
وی در خصوص بازار کتاب گلستان  و همچنین کافه کتاب این بازار، گفت: این مکان و این کار، فضایی ارزنده و عالی است که باعث شده کتاب در دسترس همگان قرار بگیرد و من از این حیث به شما تبریک می‌گویم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کافه کتاب بستری را برای ایجاد تنوع و رفع نیاز به کتاب در جامعه به وجود آورده که این خدمت صادقانه بسیار ارزشمند و متعالی است.