شناسه خبر: ۱۰۳۱
بازدید: ۶۰۶
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۳۱ شهریور ۱۳۹۳

تعارض جدی علوم انسانی غرب با گفتمان انقلاب اسلامی/ ضرورت توجه به سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری

80877759-5077371

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: یکی از محورهای مهم در سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری تحول علوم انسانی بوده که به دلیل تعارض جدی مبانی غرب با گفتمان انقلاب اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.

نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به سیاست‌های ابلاغی «علم و فناوری» توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری که در سابق نیز بارها بر آن تاکید داشته‌اند، موضوع تحول علوم انسانی است.

وی افزود: امروز سرمنشأ تمامی بحران‌هایی که بشریت درگیر آن است مبانی موجود در علوم انسانی بوده و بیشتر ظلم و ستم‌ها و یا بحران‌های اقتصادی که بر مردم مظلوم دنیا تحمیل شده ریشه در همین مبانی علوم انسانی فعلی دارد؛ بنابراین مقام معظم رهبری با درایت خود تاکید بر تحول در علوم انسانی داشته و دارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله‌ای نظیر ربا مطابق مبانی علوم انسانی غرب با مبانی گفتمان انقلاب اسلامی ما همخوانی نداشته، گفت: بیانات مقام معظم رهبری در تمام حوزه‌ها برای همه ما نصب العین بوده و کارگزاران نظام باید به عملیاتی کردن این سیاست‌های ابلاغی برای دستیابی به اهداف بلند علمی و رشد و توسعه سطح علمی کشور گام موثر بردارند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: این علوم انسانی فعلی که دست‌ساز غرب بوده مشکلات فراوانی را به بشر تحمیل کرده و از همین حیث مقام معظم رهبری خواستار تحول علوم انسانی به منظور برون‌رفت از این بحران بشری هستند.

وی تاکید کرد: امروز در دانشگاه‌های ما مبانی غربی علوم انسانی تدریس می‌شود، نمی‌گویم تدریس ما ضعیف است بلکه مقوله مورد بحث این بوده که مبانی تدریس شده در دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی با مبانی گفتمان انقلاب اسلامی ما در تعارض جدی قرار دارد.

پژمانفر گفت: مسائلی نظیر علم و فناوری، پژوهش، تحول علوم انسانی و ارتباط عمیق صنعت و دانشگاه از جمله موارد مهم ذکر شده در این سیاست‌ها است، متاسفانه امروز دانشگاه‌های ما پشتیبان صنعت نیستند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در تمام دنیا دانشگاه‌ها و مراکز علمی حامی و پشتیبان مراکز صنعتی بوده اما متاسفانه در دانشگاه‌های ما فقط رویکرد تولید علم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری باید مورد توجه تمام فعالان حوزه علم باشد تا بتوانیم در مسیر اعتلای رشد علمی حرکت رو به جلو داشته و به اهداف بلند خود در این راه دست پیدا کنیم.