شناسه خبر: ۸۱۰۶
بازدید: ۷۵
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۱۴ آذر ۱۴۰۲

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر:

باید با برنامه ریزی تنش آبی مشهد مدیریت شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: امسال از مشکلات کمبود آب مشهد با سختی عبور کردیم اما در سال آینده باید مدیریت شود و باید مطابق بدترین پیش بینی ها برنامه ریزی شود.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طبق بررسی های کمیسیون اصل ۹۰، مصرف سوخت مایع در نیروگاههای کلانشهرها عادلانه نیست، اظهار کرد: آلودگی هوای مشهد دلایل متعددی دارد که در این راستا برای اجرای قانون هوای پاک، موضوع مصرف گاز و میزان جایگزینی سوخت های مایع در کلانشهرها بررسی شد.

وی بیان کرد: نیروگاه توس مشهد به دلیل کمبود گاز در طول حدود ۹ ماه از سال به جای گاز، سوخت مایع استفاده می کند، این در حالی است که سوخت یک نیروگاه برق در کلانشهر اصفهان در همه ماه های سال و با وجود کمبودهای مقطعی، از گاز تامین می شود.

نماینده مردم مشهد و کلات ادامه داد: به دنبال این هستیم که کمبود گاز و سهم نیروگاه ها از سوخت مایع را تعدیل کنیم و همه نیروگاه ها با وجود کمبودهای مقطعی سهم برابر در مصرف گاز داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه خط انتقال سوخت تابش که شمال و جنوب کشور را به هم متصل می کند از جاسک و بندرعباس آغاز و تا رفسنجان رسیده است، گفت: اجرای این طرح ۲ هفته قبل با ترک تشریفات به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء واگذار شد.

حجت الاسلام پژمان فر ادامه داد: با تکمیل این خط لوله علاوه بر اینکه سوخت بدون ناوگان جاده ای حمل می شود، امکان صادرات سوخت به کشورهای همسایه از استان خراسان رضوی تسهیل می شود.

وی بیان کرد: تولید و جایگزین کردن خودروهایی که سوخت کمتر استفاده می کنند و یا تولید خودروهای برقی به جای خودروهای مصرف کننده سوخت فسیلی از برنامه های دیگر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی است.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ به کرایه حمل برای هزینه تمام شده کالاهای تولیدی و سوخت اشاره کرد و گفت: در حالی که پلتفرم هایی (بستر و زیرساخت) برای حمل و نقل عمومی در قالب تاکسی های اینترنتی فراهم و فراگیر شده ، اما حمل و نقل بارهای بزرگ مقیاس علاوه بر پیگیری های لازم محقق نشده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تا ۶۰ درصد هزینه بارنامه ها در اختیار بنگاه های باربری قرار می گیرد و رانندگان از آن بی بهره اند، موضوع ارائه پلتفرم برای بارهای کامیونی در کمیسیون مطرح شده است و پیگیر هستیم تا به جز ۱۵ درصد حقوق دولتی، ۸۵ درصد هزینه بارنامه به دست راننده و مالک ناوگان برسد.

حجت الاسلام پژمان فر بیان کرد: در حال حاضر هزینه باربری در مواردی مانند حمل خاک های معدنی از هزینه برداشت خاک بیشتر است و این روند هزینه های حمل و نقلی برای صنایع قابل قبول نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین معضل کشف رود مشهد را تهدیدی برای آلوده شدن سفره های زیرزمینی آب مشهد دانست و گفت: یک تیم بازرسی از مرکز پژوهشهای مجلس، کمیسیون اصل۹۰ و سازمان بازرسی برای بررسی موضوع آلودگی زیست محیطی کشف رود و به سرانجام نرسیدن تصفیه خانه های مشهد به زودی به این کلانشهر خواهند آمد.

وی ادامه داد: خط انتقال آب پساب های تولیدی در طرح های تصفیه فاضلاب ها روند مناسبی دارد و از پروژه های تصفیه خانه ها پیشی گرفته است.

حجت الاسلام پژمان فر همچنین از رایزنی برای تامین اعتبارات بانکی برای ساخت تصفیه خانه شماره هفت مشهد خبر و ادامه داد: هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت این تصفیه خانه با ظرفیت تصفیه ۴۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع فاضلاب تامین شده و قرارداد آن نیز نهایی شده است، با بهره برداری از این طرح طی ۲ سال آینده، پساب های تولید شده مشهد به خوبی مدیریت می شوند.

وی در ادامه گفت: امسال از مشکلات کمبود آب مشهد با سختی عبور کردیم اما در سال آینده باید مدیریت شود و باید مطابق بدترین پیش بینی ها برنامه ریزی شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: قطعا نباید همه همت ما در تامین آب به سمت برداشت منابع و آب های زیرزمین متمرکز شود و از طرفی طرح های انتقال آب از جمله هزار مسجد به مشهد غیرقابل اجرا و اتکا است.

وی همچنین بیشترین حجم معابر آسفالت شده در شهرستان مشهد را مربوط به سالهای اخیر دانست و افزود: با رایزنی های صورت گرفته ۶ هزار تن قیر برای مصارف آسفالت این شهرستان علاوه بر قیر موجود در سایر بخش ها تامین شد، اما به دلیل عدم تامین زیرساختها در این بخش نزدیک ۲ هزار تن قیر جذب نشد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به کاهش چشمگیر زندانیان چک گفت: این کمیسیون پیگیر راه‌اندازی سامانه “چک در راه” بوده است تا دریافت کننده چک میزان موجودی حساب صادرکننده چک و میزان چک های در گردش را همزمان مشاهده کند، با فراگیر شدن این سامانه تقریبا امکان صدور چک برگشتی و کلاهبرداری برچیده می‌شود.

وی به موفقیت طرح چک های صیادی اشاره و بیان کرد: بر اساس آخرین گزارش سازمان زندانها، در حال حاضر شمار زندانی های چک کشور به یک سی ام گذشته تقلیل پیدا کرده است.

حجت الاسلام  پژمان فر همچنین با تاکید بر اعطای تسهیلات بانکی کلان به واجدان شرایط گفت: باید تدابیری اندیشه شود که برخی از این پولها از بازار سکه، طلا و خودرو سر درنیاورد، این نوع خلق پول می تواند بحران ایجاد کند.

وی برخی گزارش ها مبنی بر سهم ۵۰ درصدی بانک آینده در مجموع خلق پول بانکها را رد و اظهار کرد: فعالیت بانکها به زودی نظام مند خواهند شد و در راستای همین موضوع بانک آینده امکان اعطای تسهیلات ندارد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین به پیگیری تخلفات رییس جمهور سابق در این کمیسیون اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه آقای روحانی رییس جمهور سابق، پرونده های قضایی منجر به صدور حکم دارد، لذا صلاحیت ایشان در انتخابات خبرگان تایید نخواهد شد.

حجت الاسلام پژمان فر افزود: ۷۵۰ هزار نفر از شهروندان شکایت هایی را در این خصوص با مستندات به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع داده اند و تاکنون ۲ پرونده در این خصوص تکمیل شده و به قوه قضائیه ارسال شده است.

وی تصریح کرد: ۲ سال از ارسال شکایات از روحانی به قوه قضائیه گذشته، نمی دانیم قوه قضائیه چگونه می خواهد رسیدگی کند، آیا رسیدگی ها در دادگاه ویژه روحانیت خواهد بود یا خیر، اینها مسائلی است که قوه قضائیه اقدام خواهد کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به اعمال محدودیت سکونت و فعالیت شغلی اتباع افغانستانی در طراف حرم مطهر رضوی گفت: در مجموع با این تصمیم که در ۲ سال اخیر مرزها باز بودند تا جمعیت اتباع بدون حساب و کتاب وارد مشهد شود، مخالفت کردیم امروز نیز اتخاذ تصمیم های عجولانه برای برخورد و اخراج همه اتباع از جمله کسانی که سابقه حضور بلند مدت دارند را درست نمی دانیم.

وی اظهار کرد: بسیاری از اتباع افغانستان با مدارک اقامت، دهه ها در کشورمان زندگی کرده اند و سالها خدمات گرفته اند و از طرفی شاید تعلق خاطری به افغانستان ندارند، این نوع برخوردی که همه اخراج شوند، همه را با جمهوری اسلامی دشمن می کند.

حجت الاسلام پژمان فر افزود: بسیاری از اتباع دارای کارت آمایش و در دستگاه های مربوطه مانند اتباع ایرانی دارای پرونده هستند، لذا باید بین اتباع مختلف تفکیک قائل شد، اینکه همه را از یک کنار رد کنیم با بحران مواجه خواهیم شد.

وی همچنین با بیان اینکه اکنون در بسیاری مشاغل از جمله فعالیت های معدنی و سنگ با مشکل تامین نیروی کار مواجهیم، گفت: به گفته صاحبان این کسب و کارها، بسیاری از کارگران افغانستانی واحدهای معدنی سنگ دستگیر و اخراج شده اند و این واحدها با تامین نیروی انسانی مواجه هستند./