شناسه خبر: ۳۳۸۹
بازدید: ۳۴۱
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

اولویت‌های کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم

farhangi-1

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اولویت‌های این کمیسیون در بررسی مسائل فرهنگی را تشریح کرد.

نصراله پژمان فر در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه توضیح داد: در بحث مسائل فرهنگی موارد متعددی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. آنچه مسلم است این است که شرایط فرهنگی ما بسیار نامناسب و نگران‌کننده است و رهبری هم بعد از تعابیری مثل تهاجم فرهنگی، تعبیر ولنگاری فرهنگی را به کار بردند که ناظر بر ضعف مدیریت داخلی فرهنگ است.

او ادامه داد: بخشی از موارد مربوط به این حوزه در رابطه با ضعف قانون، بخشی در حوزه اجرا و بخشی هم به دلیل ضعف در حوزه نظارت است. کمترین مسأله‌ای که با آن مواجه هستیم موارد تقنینی است. یعنی اگر با همین قوانین هم نظارت دقیقی داشته باشیم وضعیت فرهنگی ما می‌توانست بهتر از این باشد.

پژمان فر اضافه کرد: در حوزه قانون‌گذاری، اولویت را به بحث‌هایی قرار می‌دهیم که در گذشته در کمیسیون مطرح بوده، به صحن علنی مجلس هم آمده اما به دلایلی نتوانسته نهایی شود. در حال حاضر سه طرح صداوسیما، جمعیت و تعالی خانواده و مساجد در کمیسیون فرهنگی وجود دارد.

نماینده مردم مشهد همچنین گفت: بحث برنامه ششم نیز در اولویت کمیسیون قرار دارد و اهتمام در حوزه نظارت نیز مسأله دیگری است که به آن توجه خواهیم کرد. سعی می‌کنیم در نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها تلاش بیشتری کنیم؛ البته این به معنای این نیست که نظارت وجود نداشته بلکه ناقص بوده است.

پژمان فر توضیح داد: نظارت معمولاً توسط دستگاه‌هایی مثل دستگاه‌های نظارتی مثل دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود که رویکردشان کیفی نیست بلکه کمی‌مدار است. طبیعتاً ارزیابی این دستگاه‌ها نمی‌تواند نقطه مطلوب و دلخواه ما باشد.

وی در پایان تأکید کرد: ما باید به این مسأله توجه ویژه داشته باشیم و سازوکاری طراحی کنیم که عملاً ‌بتواند به ما کمک کند.