شناسه خبر: ۱۴۹۷
بازدید: ۳۴۸
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

استفاده از سالن‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، راه‌حلی برای کمبود سالن در تئاتر

3812_origرئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس از میان دلایل محدود بودن سالن‌هایی که در اختیار اهالی نمایش است به انحصارطلبی برخی ارگان‌ها اشاره کرد و گفت: ضعف در اراده و انحصارطلبی را می‌توان از علل اجرایی نشدن طرح استفاده هنرمندان تئاتری از سالن‌های سازمان ها و وزارتخانه‌ها دانست.

نصرالله پ‍ژمان‌‌فر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، به مقایسه تئاتر با دیگر هنرها پرداخت و گفت: تئاتر در مقایسه با مابقی هنرها کمترین هزینه را برای علاقه‌مندان و مخاطبانش دارد زیرا با هزینه‌ا‌‌ی کمتری می‌تواند حرف خود را بزند و مخاطب را در فضای اثر قرار دهد؛ مثلا نسبت به سینما که صنعت پرخرجی است و در شکل جذابش هزینه‌های میلیاردی دارد؛ هرچند معلوم نیست با صرف چنین هزینه‌ای هم نظر مخاطب جلب شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سینما جایگاه خود را دارد و باید حمایت‌های لازم در ارتباط با آن صورت گیرد، ادامه داد: گاهی با رقمی که شاید اصلا باور کردنی نیست یک سن آماده می‌شود و افرادی با جان و دل نمایشی را اجرا می‌کنند و حرف‌های مهمی را انتقال می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه نمایش یک هنر کاملا تاثیرگذار است، اما تئاتر ایران عقب‌افتادگی جدی نسبت به ابزارهای دیگر پیدا کرده است، افزود: این عقب افتادگی روز به روز بیشتر می‌شود؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به تعداد سالن‌های نمایش کشور نگاهی انداخت. یک سالن نمایش چندان هزینه‌های نمی‌برد اما همین فرصت برای اهالی تئاتر فراهم نمی‌شود.

سالن‌های همایش خاک می‌خورند

پژمان فر با خطاب قرار دادن مسئولان ادامه داد: مسئولان باید این موضوع را جدی بگیرند زیرا در حال حاضر اکثر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در همه شهرستان‌ها سالن‌های همایش بسیاری دارند که در طول سال تنها برای برگزاری چند همایش مورد استفاده قرار می‌گیرند و مابقی سال خاک می‌خورند.

به گفته وی انتظار واگذار کردن سالن‌ها از دستگاه وجود ندارد اما می‌توانند با برنامه‌ریزی، اجازه اجرای نمایش‌ها را به هنرمندان تئاتری بدهند.

رئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس کمبود اعتبارات، کمبود سالن، عدم توجه جدی از سوی مسئولان نسبت به این مسئله را مهمترین مشکلات این عرصه دانست و گفت: تئاتر همیشه مخاطبان خود را داشته است و هنوز حداقل امکانات را برای تئاتری‌ها فراهم نشده است. این در حالی است که همه سازمان‌ها اعم از آموزش و پرورش، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه، شهرداری‌ها و…  در تمامی استان‌ها سالنهای همایش کوچک و بزرگی دارند اما استفاده بهینه‌ای از آن‌ها نمی‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: سه سال پیش در کمیسیون فرهنگی مجلس، طرحی را آماده کرده بودیم که طی آن سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ملزم به در اختیار گذاشتن آمفی تئاترهایی خود به گروه‌های تئاتری شوند؛ البته با مدیریت خودشان. اما متاسفانه این طرح با توجه اینکه بار مالی دارد نتوانست به تایید دولت برسد و اکنون مترصد آن هستیم که درصورت مساعدت دولت، بار دیگر آن را به صحن بیاوریم.