شناسه خبر: ۷۸۱۹
بازدید: ۱۱۶۰
تاریخ انتشار: پنجشنبه - ۲ دی ۱۴۰۰

حجت الاسلام پژمان‌فر خبر داد

اختصاص زمین مناسب جهت ساخت زندان جدید مشهد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از بیست سال، زمین مناسب جهت ساخت زندان جدید مشهد مشخص و تملک شده و در آینده نزدیک با اهتمام همه دستگاه‌های متولی فرآیند ساخت آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی که به همراه کارشناسان کمیسیون اصل نود مجلس به منظور ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها برابر تکالیف سند ملی برنامه ششم توسعه از زندان مرکزی مشهد بازدید کرد اظهارداشت: برابر این سند تا پایان برنامه باید ۲۰ درصد از زندان‌های کلان شهرها به خارج از محدوده شهری منتقل شوند که متاسفانه تا کنون این امر محقق نشده است .

وی ضمن اشاره به گذشت قریب به بیست سال از تصویب طرح انتقال زندان مرکزی مشهد به خارج از شهر گفت: پس از بیست سال معطل ماندن این قانون، با تلاش، جدیت و پیگیری عالمانه و تخصصی مجموعه مدیریت زندان‌های خراسان رضوی، زمین مناسب جهت ساخت زندان جدید مشهد مشخص و تملک شده و در آینده نزدیک با اهتمام همه دستگاه‌های متولی فرآیند ساخت آغاز خواهد شد.

پژمانفر ضمن قدردانی از مجموعه مدیریتی زندان‌های خراسان رضوی به جهت دغدغه‌مندی و پیگیری موثر در به نتیجه رساندن این طرح گفت: وجود زندان مرکزی در داخل بافت شهری مشهد به عنوان یک معضل اجتماعی و فرهنگی سال‌هاست که دغدغه متولیان و سیاستگذاران است اما رفع این معضل نیازمند یک عزم ملی در حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری مطالعات کارشناسی و تخصصی و نهایتا پیگیری دلسوزانه دارد که  این چرخه در حال حاضر شکل گرفته و لازم است تا این فرآیند و مسیری که زندان‌های خراسان رضوی در به نتیجه رسیدن طرح طی کرده و موفق هم بوده به یک مدل و الگوی اجرایی برای بهره برداری در سطح ملی تبدیل شود .

نایب رئیس کمیسیون اصل نود خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد تصریح شده در برنامه ششم تکالیف قانونی سایر دستگاه‌ها در برابر سازمان زندان‌هاست که باید بررسی شود آیا برابر قانون نسبت به ارائه خدمات به زندان‌ها در حوزه تخصصی خود اقدام کرده اند یا خیر؟ که این موضوع باید توسط مجموعه زندان‌ها احصاء و گزارش آن جهت طرح در کمیته حقوقی و قضایی کمیسیون اصل نود ارائه شود .

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود زندان‌بانی و نحوه ارائه خدمات به جامعه مخاطب را یکی از حساس‌ترین و سخت ترین مشاغل برشمرد و تاکید کرد خدمات و اقدامات برجسته و شاخص نظام زندان‌بانی در قواره جمهوری اسلامی ایران قطعا آبروی نظام است .

تقدیر از پیگیری های حجت الاسلام پژمان‌فر

جانفدا،مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی ضمن قدردانی از توجه ویژه و نگاه حمایتی و نتیجه بخش حجت الاسلام پژمانفر نسبت به مجموعه زندان‌ها اظهارداشت: موضوع انتقال زندان مرکزی مشهد در سال گذشته با جدیت و نگاه نتیجه گرا در دستور کار قرار گرفت، یک کارگروه کارشناسی تشکیل شد و آسیب‌ها و چالش‌های این طرح بیست ساله با اشراف به ابعاد قانونی ، بررسی تخصصی شد و نهایتا با ایجاد یک گفتمان مشترک بین دستگاهی در استان و حمایت‌های ویژه رئیس کل دادگستری ، دادستان مرکز و استاندار خراسان رضوی زمین مناسب و استاندارد شناسایی و تملک شده است .

وی افزود: با توجه به مسیر قانونی ساخت زندان های جدید ، قطعا مراحل ساخت تا بهره برداری سال‌ها زمان خواهد برد و نیاز است تا مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون یا حمایت ویژه فرآیند ساخت و انتقال زندان مشهد را تسهیل کند.

جانفدا درباره لزوم انتقال زندان ها به خارج از شهرها گفت: با توجه به تعدد تکالیف سازمان زندان‌ها در نوع خدمات زندان‌بانی ، فضا و ساختار فیزیکی زندان‌های قدیمی که گاها ۴۰ یا ۵۰ سال قدمت دارند متناسب و پاسخگوی ماموریت‌های فرهنگی، تربیتی، کارآفرینی و بهداشتی و درمانی نیستند و ما برای انجام تکالیف نیازمند فضای مناسب و امکانات و تجهیزات هستیم که با انتقال زندان‌ها به خارج شهرها هم این فضای استاندارد در اختیار سیستم زندان‌بانی قرار می‌گیرد و هم آسیب‌های اجتماعی وجود زندان در داخل شهرها مرتفع می‌شود .